El director general de Trànsit, Pere Navarro, ha anunciat aquest dilluns que el Govern està estudiant pujar la sanció per xatejar amb el mòbil mentre es condueix. En concret, planteja una retirada d'entre 4 i 6 punts en lloc dels 3 que actualment suposa la multa per aquest tipus d'acció al volant.

"Xatejar conduint amb el mòbil, de 3 punts pujarà a més punts, entre 4 i 6 hi ha la discussió; si és el tema de màxima alarma, haurà de tenir el seu reflex", ha afirmat Navarro en una entrevista per a Cadena Ser. Segons ha indicat, l'actual permís per punts --del qual va ser un dels impulsors--, va suposar "un abans i un després" quan va entrar en vigor el 2006 perquè va donar visibilitat a la política de la Seguretat Viària", però ha recordat la necessitat d'"aprofitar l'experiència acumulada per posar-lo al dia", ja que "han passat 12 anys". "Perquè tingui credibilitat un discurs, hi ha d'haver mesures, amb el discurs no és suficient, i una mobilització social", ha afegit.

De fet, ha posat èmfasi que des de 2016, les distraccions s'han posicionat com a primera causa d'accident mortal a Espanya, per davant fins i tot del consum d'alcohol o la velocitat. "Aquestes distraccions tenen un nom, l'ús excessiu o inadequat del mòbil", ha alertat Navarro, que a més adverteix que es tracta d'"un problema generalitzat a Europa". Igualment, ha alertat que no és menys "nociu" parlar per telèfon al volant amb el 'mans lliures', ja que segons el seu parer, el simple fet d'estar parlant suposa una distracció més gran que si es té el dispositiu mòbil a la mà. "El mans lliures no ha estat una bona idea, punt", opina.

"Mode cotxe"

Navarro ha lamentat també que la indústria tecnològica no admetés el suggeriment de la DGT de no permetre escriure una adreça en un navegador o GPS mentre el cotxe està en marxa. "És tal la potència de la indústria que no ho vam poder aconseguir", ha dit. Una altra de les mesures que Navarro ja va anunciar que s'estava plantejant era que les companyies de telefonia generalitzin el 'mode cotxe' com el 'mode avió' per evitar les distraccions a la carretera. Preguntat sobre això, ha insistit que "tots" els fabricants de telefonia "han de moure fitxa", realitzar una acció de responsabilitat social corporativa, per "atendre els problemes que pot haver creat un ús excessiu" dels seus productes.

Respecte a la taxa d'alcohol permesa per conduir, el director general de Trànsit no és partidari d'aplicar la taxa zero, ja que ha manifestat que aquells països on s'aplica "no tenen millor resultats ni de lluny" i que, per exemple, països com Suècia, el Regne Unit o Holanda, "grans referents" en matèria de Seguretat Viària, tenen la mateixa taxa que Espanya. "El tema no és rebaixar-la, sinó que es compleixi", adverteix Navarro, que tampoc no està d'acord en incorporar alcoholímetres als cotxes i que incideix que una de les prioritats de la DGT és aturar el tema de les distraccions.

L'helicòpter

El Nacional ja va comprovar com l'helicòpter de Trànsit capturava amb una càmera de llarga distància imatges nítides dels conductors que manipulaven el mòbil conduint, ja sigui parlant per telèfon, xatejant o qualsevol cosa que els distregui de la conducció.