Un equip d'investigadors de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) han descrit per primer cop una nova espècie de dinosaure, l'Abditosaurus kuehnei, del qual se n'han localitzat les restes en un jaciment del Pallars Jussà. El seu estat fa que la troballa sigui excepcional i aporta informació sobre aquest exemplar, de la família dels titanosaures però molt més grans que els autòctons de la zona, i que va arribar a Europa des de l'Àfrica gràcies a una baixada del nivell del mar, ara fa 70 milions d'anys. La previsió és que les restes es puguin exposar aquest mateix any al museu de la Conca Dellà.

La troballa s'ha pogut fer gràcies a la tasca feta a partir de les restes excavades al jaciment Orcau-1, al Pallars Jussà, de 70,5 milions d’anys d’antiguitat. La descoberta de les primeres peces fossilitzades del dinosaure les va fer al 1954 el paleontòleg alemany Walter Kühne, que les va traslladar a Madrid, d'on procedien els fons econòmics per a fer la investigació. "Ell sabia que el dinosaure hi era sencer, però en aquell moment no hi havia ni finançament ni interès a seguir excavant", relata en declaracions a l'ACN Bernat Vila, paleontòleg de l'ICP i director de les darreres excavacions.

Dinosaure pirineu ACN

El 1986 un equip de l'ICP va reprendre els treballs, extraient noves peces que evidenciaven que Kühne no anava mal encaminat, fins que el 2012 l'excavació va agafar empenta a partir de les troballes anteriors. "Vam trobar totes les restes, entre elles el coll articulat, i llavors ja teníem mitjans per extreure'l, quan feia 60 anys això no era possible", detalla Vila.

El resultat és la composició final del dinosaure a partir d'un esquelet semiarticulat, un "fet excepcional", assegura Vila, donat que en altres casos o els carronyaires n'haguessin separat les parts per menjar-se'l o el pas proper d'un curs d'aigua les podria haver arrossegat. "Imagineu la quantitat de terra que cal per enterrar un dinosaure de 17 metres de llarg", exclama, tot destacant que la ràpida sepultura del cos va permetre'n la seva conservació.

L'últim dinosaure descobert

Tamarro, l’esquiva (Tamarro insperatus). Aquest és el nom que van escollir per una nova espècie de dinosaure carnívor que es va localitzar als Pirineus. Arran d'un os del peu que van trobar els paleontòlegs Àngel Galobart i Rodrigo Gaete a Isona (Pallars Jussà), van poder determinar que es tractava d'un troodòntdi, un grup de petits dinosaures emplomallats molt estès per Amèrica del Nord i Àsia, però fins ara desconegut a Europa.

"Les anàlisis revelen que aquest animal devia créixer de forma molt ràpida, similar a com ho fan les aus paleognates actuals, com l’estruç o l’emú. En només un parell d’anys, el Tamarro podria haver assolit la seva mida adulta, aproximadament un metre i mig o dos metres de longitud i uns 20 quilograms de pes", es detallava en el comunicat. Per la seva estatura, es creu que devia ser carronyer o, com a molt, depredador de petits rèptils, mamífers o fins i tot insectes, perquè difícilment podia atacar a altres dinosaures més grans que podien arribar a mesurar entre deu o dotze metres de longitud.