Sentència pionera. L’Audiència de Barcelona ha condemnat a cinc anys i nou mesos de presó un conductor ebri per la mort d’una parella que anava en moto i per provocar lesions a un altre conductor, a Badalona el 2020. En la resolució, el tribunal també el castiga per abandonament del lloc de l’accident, nou delicte aprovat el 2019 davant la fugida de molts conductors en accidents, sobretot  després de ferir o causar la mort de ciclistes. Aquesta és la primera sentència a Catalunya i la tercera a l’Estat espanyol que recull  el  nou delicte  de  l'article 142 bis del Codi Penal, que permet augmentar una pena en el cas d'un delicte d'homicidi imprudent que impliqui especial gravetat, com en aquest cas en el qual el conductor begut va conduir de forma temerària i va causar dues morts i un ferit.

El greu accident es va produir el 6 de març de 2020 a l’avinguda Maresme de Badalona, quan Jordi Prats, de 24 anys, sota els efectes de les drogues i l’alcohol, conduïa un Golf i  va veure que darrere se li posava un vehicle dels Mossos d'Esquadra, va iniciar “una fugida a gran velocitat” i va envair el carril contrari de la mateixa via durant uns 200 metres. Després, va girar cap a l’avinguda Alfons XIII, també contra direcció i fent ziga-zagues, sense respectar els semàfors i fent aturar vehicles i vianants. De sobte va girar cap a l’avinguda Joan XXII, i va  tornar a girar bruscament i va col·lidir amb una motocicleta, on anaven Pedro, de 65 anys, i Celia, de 56, i pares de tres fills,  als quals va arrossegar fins a xocar amb un altre vehicle. Va provocar la mort de la parella i lesions a l’altre conductor. L’homicida és a la presó des del dia l’accident, i el tribunal indica que hi continuï fins a la meitat de la condemna, l’any 2023. La sentència no és ferma i es pot presentar recurs d’apel·lació al TSJC. La companyia Zuric ja ha abonat els més de 400.000 euros de les indemnitzacions a les famílies i al lesionat.

Nou delicte

En la resolució, la secció 21 de l’Audiència de Barcelona condemna Prats a 5 anys i sis mesos de presó pel delicte de conducció temerària en concurs ideal amb dos delictes d’homicidi per imprudència greu i un delicte de lesions, i a set anys de retirada del carnet. A banda, el condemna per un delicte d’abandonament del lloc de l’accident en grau de temptativa a tres mesos de presó i a sis mesos de retirada del carnet de conduir.

El nou delicte està castigat amb penes de dos a quatre anys de presó. La fiscal especialitzada en delictes de Seguretat Vial, Isabel López, li demanava per l’abandonament del lloc de l’accident dos anys de presó i en total vuit anys i mig de presó. El tribunal raona que li aplica el delicte d’abandonament en grau de temptativa -com proposa la fiscal de forma alternativa-  perquè el conductor en xocar va fugir corrents, i va ser detingut a només uns 90 metres del lloc de l’accident, i, per tant, se li va “truncar” l’intent de fugir. “És un delicte d’acció no d’omissió”, conclou.

En la resolució, la secció 21 també recull que la jurisprudència sobre aquest nou delicte “no és unànime” vers la seva finalitat. El legislador va indicar que el que es volia amb aquest delicte és “castigar la maldat intrínseca en l'abandonament de qui sap que deixa darrere alguna persona que pot estar lesionat o ferit”. El tribunal hi afegeix que “hi ha hagut crítiques d’amplis sectors doctrinals  perquè aquesta finalitat "s'oposa als principis del dret penal del fet”. D'altra banda, els motoristes continuen sent les principals víctimes dels accidents de trànsit a Catalunya.