Ja és 1 de setembre i això vol dir que ha arribat el dia, Catalunya s'allibera de bona part dels seus peatges. A partir d'avui un total de 556 quilòmetres passen a ser, com a mínim de moment, completament gratuïts, ja que passaran a ser de titularitat de l'Estat o de la Generalitat. 

Aquestes vies són l'AP-2 des del Vendrell fins a l'Aragó, l'AP-7 des de la Jonquera fins a Vila-seca, totes dues de titularitat de l'Estat, la C-32 Nord de Barcelona fins a Blanes i la C-33 de Barcelona fins a Montmeló. Com a curiositat, entre els peatges desapareguts hi trobem el que fins ara era el més antic de tot l'Estat, el de Premià, que es trobava a la C-32.

INFOGRAFIA PEATGES AUTOPISTES - Maria López Moya

Això provoca que Catalunya deixi de ser el territori amb més quilòmetres de peatges de l'Estat i passarà a ser el vuitè després de molts anys liderant aquest rànquing, que ara passarà a mans de Galícia. De fet, ara mateix, Catalunya només té 120 quilòmetres de peatges, una reducció considerable. 

Concretament, a Catalunya només seran de pagament quatre trams i totes les concessions vencen entre 2037 i 2039. Es tracta del túnel del Cadí, els túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 Sud entre Castelldefels i el Vendrell. A més a aquests quatre trams també s'hi han de sumar aquelles vies que incorporen peatges a l'ombra, és a dir, aquelles carreteres on el Govern paga a la concessionària un preu fix per cada cotxe que hi circula: la C-16 entre Manresa i Berga, la C-14 entre Reus i Alcover, la C-35 entre Maçanet i Platja d'Aro, la C-17 entre Vic i Ripoll, l'Eix Transversal i l'Eix Diagonal entre Manresa i Vilanova i la Geltrú.

Qui farà el manteniment de les autopistes?

Una altra de les grans preguntes sobre l'aixecament de les barreres és com i qui farà el manteniment de les vies que deixen de ser de pagament. Pel que fa a la C-32 Nord i a la C-33, el Govern ja ha anunciat que destinarà 8,4 milions d'euros per fer aquest manteniment, que anirà a càrrec de la Unió temporal d’empreses (UTE), constituïda per Sorigué, Acsa, Conservación de Infraestructuras, COMSA i Innovia Coptalia. A més, aquest contracte, amb vigència fins al febrer de l'any que ve, incorpora també el desmantellament de les 38 cabines de peatge de les dues vies. 

peaje martorell Catalunya - ACN

Imatge del peatge de Martorell, a l'AP-2 - ACN

Per altra part, el ​Ministeri de Transports, que passarà a ser el titular de l'AP-2 i l'AP-7, ja va licitar el mes d'abril passat set contractes per a la conservació i manteniment de les dues autopistes per un import total de 137 milions d'euros. De fet, si mirem aquest contracte en detall, podem veure com el ministeri destinarà uns 18,4 milions d'euros, més els 8,8 milions en impostos, per desmantellar els 48 punts de pagament que hi ha actualment a l'AP-7 des de Salou fins a la Jonquera i l'AP-2, que connecta el Vendrell amb la frontera amb Aragó.

Com afectarà el trànsit la retirada dels peatges?

Alliberar les vies de gran capacitat dels peatges implica que el trànsit en aquests trams augmentarà significativament. Ara bé, segons el ministeri, i amb les modificacions adequades, això pot significar una millor distribució del trànsit a les vies catalanes així com millores en la seguretat viària, de congestió i una reducció de la contaminació.

En el cas de la C-32 Nord, el Govern considera que aquesta absorbirà gran part dels vehicles que actualment circulen per l'N-II, concretament un 11% entre el Masnou i Premià, un 2% a Mataró, un 21% entre Caldes d'Estrac i Arenys i un 31% a Santa Susanna. En el cas de la C-33, la Generalitat creu que amb l'eliminació del peatge de Mollet, aquesta via guanyarà fins a un 20% de vehicles procedents de la C-17 fins a Mollet i un 10% fins a Montmeló.

Quines són les comunitats que avancen Catalunya?

Amb el descens de zones de peatge de Catalunya, la situació dels peatges a l'Estat canviarà radicalment. Com ja hem dit, Galícia pren el relleu de Catalunya amb 330,8 quilòmetres de pagament. El podi el completaran el País Basc, amb 248 km, i Castella-La Manxa, amb 214 quilòmetres. Per darrere trobem a Castella i Lleó amb 201 km, seguida de la Comunitat de Madrid (158 km) i Andalusia (157,4 km). Just abans de Catalunya hi trobarem Navarra que encara mantindrà 151 quilòmetres de carreteres de pagament. 

La Rioja serà la novena comunitat amb més vies de peatge amb 119 quilòmetres, seguida de prop de Múrcia (114 km). Ja per darrere i amb menys de 100 quilòmetres de pagament trobem el País Valencià (80,6 km), Aragó (54,8 km) i Astúries (21,9 km). Extremadura, Cantàbria, les Balears, les Canàries, Ceuta i Melilla no tenen cap via de peatge.

camiones autopistas peaje catalunya - ACN

Dos camions al peatge de les Borges Blanques, a l'AP-2 - ACN

Millores pels transportistes

Un dels col·lectius més beneficiats d'aquest aixecament de barreres serà el gremi de transportistes. Concretament, han calculat que l'eliminació dels peatges de les dues autopistes permetrà estalviar a cada transportista uns 2.000 euros anuals.

En un comunicat emès aquest dilluns, el Gremi de Transports i Logística de Catalunya va celebrar la fi dels peatges, recordant que cada dia passen més de 12.000 camions en direcció a la frontera francesa i que des de 2013 el peatge era "obligatori" per als transportistes, ja que es va prohibir la circulació per l'N-II.