“L’amiant no és un problema del passat”. Així de contundent s’ha mostrat el secretari d’organització del sector ferroviari estatal de Comissions Obreres (CCOO), Rafael García aquest dilluns en una nova jornada de vaga del metro de Barcelona. En una roda de premsa a la seu de Catalunya, el sindicat ha volgut ressaltar la importància de les polítiques públiques per part de la Generalitat però també per part de l’Ajuntament. “Cal que es creï un parc reconegut per espais on hi hagi amiant”, ha exposat Francesc Montoro, responsable de seguretat laboral de CCOO a Catalunya.

“S’haurien d’haver fet més coses”, ha recalcat José Manuel Moreno, membre de comitè de salut del metro de Barcelona. “Per començar des de l’any 92 s’hauria d’haver realitzat un llistat per saber on hi ha l’amiant. No calia esperar fins al 2019 i que els delegats de prevenció haguessin de demanar-lo”.

“Per no haver fet això, deien que no n’hi havia d’amiant. I ara resulta que sí. Que n’hi ha als metros i que el 80% de les instal·lacions estan afectades. Aquesta deixadesa ha portat fins a aquesta situació”, ha subratllat Moreno, que assegura que actualment hi ha “22 companys afectats amb problemes de gola, uns 22 amb malalties pulmonars i 249 també amb afectacions diverses. D’on ve? No ho sabem perquè no se’ns han donat dades”.

D’aquesta manera, Moreno ha demanat que és imprescindible que el conseller delegat de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Enric Cañas, reconegui que els treballadors estan malalts. “Totes les peticions que es fan es basen en el reial decret. Si es reconeix, s’acabaria el conflicte”.

“Exemples d’una mala gestió”

Però, quines solucions hi ha? Segons Montero cal molta més prevenció. Primerament, cal identificar els espais on hi ha amiant, seguidament es necessiten mesures preventives i això inclou revisions mèdiques adequades i apropiades i propostes que evitin l’exposició a aquest material. “No només a persones que hi ha treballat sinó també per als que hi treballen ara”, ha remarcat.

García ha detallat que els metros de Madrid i Barcelona són exemples d’una mala gestió. Des del sector ferroviari diem que Renfe i Adif ho han fet millor. S’ha fet una gestió controlada i s’està assumint la situació”.

Els treballadors del metro de Barcelona sortiran aquest dilluns al carrer en una manifestació que anirà des de plaça Universitat fins a plaça Sant Jaume per demanar que des de les institucions s’abordi el tema.