La xarxa de telefonia espanyola ha presentat dificultats aquest dimarts des de primera hora del matí i els telèfons fixos i Internet han deixat de funcionar a diverses zones de l'Estat a causa d'una incidència de Telefónica. S'han advertit problemes almenys al País Valencià, País Basc, l'Aragó, Navarra, Extremadura i Andalusia. A causa d'aquesta incidència també ha caigut el telèfon 112 en diverses comunitats, que han hagut d'habilitar un telèfon alternatiu per a les emergències. El motiu de la incidència ha estat un treball d'actualització de la xarxa, “que ha afectat serveis puntuals en algunes empreses”, segons ha apuntat l'operadora de telecomunicacions. A Catalunya, el servei ha funcionat “amb normalitat” en tot moment i només s'han advertit “afectacions mínimes”, segons ha confirmat el 112 català en una piulada. Tampoc s'han advertit problemes al 112 de les Illes Balears. Passades les 10:30 h, Telefònica ha informat del restabliment parcial de la xarxa i la situació s'ha anat normalitzant en el servei 112 a totes les comunitats afectades, si bé empreses i particulars encara han presentat afectacions fins al migdia.
El servei d'Emergències 112 de la Generalitat Valenciana ha activat aquest matí a primera hora un telèfon alternatiu, constatades les dificultats que han pogut patir diversos usuaris. Es tracta del 96 342 80 00. A l'Aragó, el 112 ha avisat també a través d'una piulada a les seves xarxes socials que ha caigut la línia i està “inoperativa”, per la qual cosa ha habilitat tres números alternatius. Poc després s'ha rehabilitat el servei, però es mantenen els tres números per precaució. Al País Basc, el govern ha demanat als ciutadans que en cas d'emergència truquin al 900 112 088 i avança que ja treballen per intentar solucionar el problema amb el 112. L'operador basc ha constatat problemes en les trucades, com veus entretallades i incapacitat per mantenir la línia, des d'almenys les quatre de la matinada. Altres comunitats, com Castella i Lleó, Cantàbria o Galícia, no han registrat incidències i el servei ha funcionat amb normalitat.
A Andalusia, la Junta ha informat que a causa de la incidència a Telefónica el 112 no ha rebut trucades entre les 07.15 i les 08.40 hores d'aquest dimarts, moment en què el servei en les dues sales regionals d'atenció de trucades ha començat a reactivar-se, tot i que encara es reporten algunes incidències. El govern andalús apunta que la incidència pot estar relacionada amb la xarxa MPLS de Telefónica, que és el proveïdor de serveis a la línia 112 i altres telèfons de tres xifres que també han registrat incidències. L'Executiu andalús afegeix que l'empresa Movistar tenia programada una intervenció a les 3 de la matinada, i a partir d'aquest moment s'han notat alguns problemes en les trucades sortints, tot i que no hi ha hagut afectació en les trucades de la ciutadania, que només s'han vist afectades a primera hora del matí.
També ha advertit afectació la Caixa Enginyers. El seu servei de banca en línia BancaMOBILE i la seva línia de telèfon estan afectades a causa de la incidència massiva a Telefònica, tal com ha anunciat el banc en una piulada a les seves xarxes. Per això, insten els seus clients a posar-se en contacte amb el banc a través del número de WhatsApp habilitat, el 646 420 384, com a via de comunicació alternativa si ho necessiten. Segons la pàgina web Downdetector, que comunica problemes en el servei de les empreses, les incidències han començat poc després de les 2.00 hores d'aquesta matinada i han afectat especialment el servei d'internet fix, en un 72%, al mateix temps que un altre 18% dels informes reflecteixen absència de senyal, i un 10% “apagada total”.