La Comissió Europea (CE) ha presentat avui una proposta per actualitzar les regles per treure's el carnet de conduir a la Unió Europea que, entre altres coses, preveu que una persona pugui aprendre a conduir cotxes i camions des dels 17 anys si va acompanyat d'un conductor de més de 25 i amb 5 de permís. Aquesta mesurada en concret, que s'aplica ja en països com Alemanya o Àustria, busca facilitar que els conductors guanyin experiència circulant i forma part d'una bateria de propostes legislatives que, en última instància, volen contribuir a l'objectiu d'eliminar les morts per accidents de trànsit a la Unió Europea el 2050.

La iniciativa s'aplicaria a vehicles de categoria B (cotxes i furgonetes) i també de categoria C (camions) per a facilitar l'accés a la professió de conductor a gent jove. "Reduir el llindar d'edat per a la formació pot fer que una carrera al sector del transport sigui més atractiva per als joves, ajudant així, amb el temps, a pal·liar l'escassetat de conductors professionals, sense comprometre la seguretat viària", raona la CE.

L'Executiu advoca, a més, per adaptar els exàmens perquè els futurs conductors estiguin millor preparats davant de la presència d'usuaris vulnerables com són els vianants i ciclistes, cada vegada més freqüents en la transició cap a una mobilitat urbana més sostenible. La Comissió desplega aquesta i altres mesures en tres propostes legislatives que hauran de negociar-se amb els estats membres a través del Consell de la UE i amb el Parlament Europeu.

Els joves, un 8% dels conductors

Planteja també establir un període de "tolerància zero" amb l'alcohol entre els nous conductors fins que tinguin almenys dos anys d'experiència rodada, ja que entre 2017 i 2020, per cada 100.000 conductors novells a la UE hi va haver una mitjana de 10 morts, mentre que per cada 100.000 conductors experimentats es van registrar només 3 defuncions. Els joves representen només el 8 % dels conductors, però suposen el 16 % dels 20.000 morts en accidents de trànsit cada any a la UE.

Infraccions en altres països de la UE

Actualment, el 40 % de les infraccions de trànsit comeses en un estat membre diferent del que es resideix s'arxiven, a vegades perquè no es pot identificar el conductor o processar el pagament, i la Comissió vol corregir aquest buit legal. "Els que condueixin de forma perillosa no haurien de poder sortir-se amb la seva", ha dit en roda de premsa la comissària europea de Transports, Adina Vaelan. La Comissió vol, d'entrada, que la retirada del permís de conduir en un estat membre impliqui automàticament que aquesta persona no pugui conduir a cap país de la Unió Europea.

Segons les normes actuals, quan una infracció greu dona lloc a una inhabilitació per a conduir, aquesta penalització no pot executar-se a tota la UE si el conductor va cometre la infracció en un estat membre diferent d'aquell que va expedir el seu permís de conducció. En aquesta mateixa línia, la CE proposa reforçar també els procediments per a l'intercanvi d'informació sobre seguretat viària entre els estats membres.

L'Executiu comunitari vol que la legislació actual sobre informació transfronterera, que inclou infraccions com excés de velocitat o conducció sota els efectes de les drogues, també s'estengui a casos de conducció sense mantenir distància de seguretat, avançament perillós, conducció en sentit contrari o utilitzar vehicles sobrecarregats.