El president de la Conferència Episcopal Espanyola (CEE) ha criticat aquest dimarts les lleis de memòria històrica, les quals ha qualificat d'“instrument de polarització ideològica al servei dels interessos polítics del present”. Davant d'aquesta situació, Luis Argüello, que és també bisbe de Valladolid, ha defensat que durant els pròxims anys es faci un exercici de diàleg i “purificació de la memòria” que, a parer seu, avui està “contaminada”. Aquest dimarts s'ha celebrat la sessió inaugural de l'Assemblea Plenària de la CEE a Madrid i, durant el discurs inaugural, Luis Argüello ha advocat per respectar la presumpció d'innocència davant les denúncies d'abusos sexuals, després que durant aquesta setmana hagi aflorat la denúncia contra el bisbe de Cadis i Ceuta, investigat pel Vaticà. 

Tot i les crítiques, Argüello ha destacat que les lleis de memòria històrica tenen una finalitat “justa” quan busquen “rehabilitar i honorar les víctimes de la dictadura” i ha apostat durant l'assemblea dels bisbes espanyols per “aprofundir en la reconciliació que els anys de la transició van aconseguir”. En el seu discurs, el bisbe de Valladolid ha recordat que la mort de Franco va obrir pas a un nou encaix “sense privilegis” entre l'Església i l'Estat, tot destacant el “distanciament” del clericat espanyol respecte de la dictadura franquista a mesura que va avançar el desplegament del règim. “Superant qualsevol enyorança del passat, [l'església] va col·laborar decididament per fer possible la democràcia”, ha reivindicat. 

Respectar la presumpció d'innocència

Sense citar expressament el cas del bisbe de Cadis i Ceuta, Rafael Zornoza, al qual el Vaticà investiga per un presumpte delicte d'abusos sexuals contra un menor quan era capellà a Getafe durant la dècada dels 90, Argüello ha demanat que es respecti la presumpció d'innocència davant aquestes denúncies al si de l'església. El cap dels bisbes espanyols ha advocat per buscar un equilibri entre el respecte a la presumpció d'innocència i el dret a denunciar de les víctimes. “El que hem viscut aquestes últimes setmanes amb l'aparició de denúncies de casos d'abusos aviva en nosaltres el desig de continuar impulsant tot això des del doble principi de la presumpció d'innocència, que volem respectar i que es respecti per a tots els ciutadans, també per als membres de l'Església, i la llibertat també que existeix de denunciar davant les autoritats civils o davant de l'església”, ha asseverat Argüello.

El prelat ha recordat que “qualsevol cas que necessiti ser investigat” es pot denunciar davant les autoritats eclesiàstiques si ja ha prescrit en l'àmbit civil, i ha afegit que els casos coneguts les últimes setmanes porten els bisbes espanyols a “aprofundir en la renovació espiritual i intensificar” la feina del Pla de Reparació Integral per a víctimes d'abusos sexuals (PRIVA). L'aparició de la denúncia per abusos ha fet accelerar la presa d'una decisió al Vaticà respecte de la renúncia al seu càrrec que el bisbe Zornoza, que no ha acudit al plenari, va presentar fa quinze mesos, un cop va fer 75 anys, l'edat de jubilació dels prelats.

Argüello destaca Lux i defineix Rosalía com “cantat extraordinària”

El bisbe de Valladolid també ha tingut un moment per comentar el llançament de Lux, el quart àlbum de Rosalía que va sortir el 7 de novembre, que emmarcat dins del “gir catòlic” que estan observant a Espanya, on sembla que “la cosa catòlica està de moda”. “Ha tingut també expressions artístiques, un disc d'una extraordinària cantant espanyola, inspirat a més a més en les lectures de Simone Weil”, ha emfatitzat. Tot i que s'ha preguntat si això és “un veritable esdeveniment de bellesa o només un corrent més de l'emotivisme dominant”. Alhora, ha advertit que aquest gir catòlic pot ser “una moda o objecte de manipulació ideològica del desconcert i les dificultats que viuen avui els joves” i l'ha relacionat amb “la crisi de la democràcia occidental, víctima de l'individualisme” i amb el “globalisme, la desconstrucció de la persona i de la família, els multiculturalismes i els dubtes sobre la pròpia nació”. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!