"M'han robat el camió... Doncs, miri, això és conseqüència de la guerra a Síria". Els Mossos d’Esquadra han desarticulat una organització criminal formada per set persones especialitzada a robar camions a Catalunya per enviar-los a l’Iraq i Síria, entre altres zones del d’Orient Pròxim. El jutge ha decretat el seu ingrés a presó, tot i que no es descarten més detencions en els propers dies. "La globalització ens afecta d’una manera que no entenem", explica l'inspector dels Mossos d'Esquadra Antoni Rodríguez després de sis mesos investigant un grup que enviava els camions i la maquinària que robaven a Catalunya a zones que arrosseguen conflictes. En zones de postguerra, les obres civils, les de particulars, les d'infraestructures... són zones d’atracció. "Quan per vies legals no es poden proveir les obres, apareix el crim organitzat que és qui proveeix el bé cotitzat", diu l'inspector.

Aquestes són de les poques imatges que hi ha, perquè els lladres buscaven normalment camions i maquinària que no estigués sota la vigilància de càmeres de seguretat. El grup criminal feia 5 anys que estava establert a Catalunya i se’ls atribueix el robatori de 25 camions i set remolcs, valorats en més de 2,5 milions d’euros. Els Mossos han pogut recuperar deu camions i quatre remolcs en diferents països europeus. Quan la policia va fer les detencions, el grup s'estava començant a desmantellar per marxar de Catalunya.

Entre les nebuloses de la investigació que han quedat, hi ha que ni se sap qui eren els seus clients ni on anaven a parar els diners. 

El Senyor i 50 conductors

L'organització del grup té tres nivells jeràrquics. La xarxa estava dirigida per un home britànic d'origen marroquí. Tenia una gran mobilitat. No s'ha localitat cap domicili fix i s'ha pogut documentar que viatjava molt. De fet, era el que rebia els encàrrecs. 

Per sota seu hi havia dos súbdits italians, i amb antecedents per fets similars, que coordinaven els lladres que robaven tot el material.

I per sota hi havia els lladres que feien els robatoris de camions i maquinària pesant. La policia calcula que ho feien quatre cops al mes. Un per setmana. 

A més disposaven d'entre 40 i 50 conductors especialitzats en les rutes que havien de seguir. Entre els detinguts hi ha dos xofers turcs que han aportat informació a la Policia per seguir investigant, com ara que els camions travessaven la frontera de Romania i Bulgària i seguien després la ruta per Turquia i l'Orient Pròxim. 

Modus operandi

La xarxa criminal vigilava els punts on hi havia el material entre setmana. Robaven els camions durant els caps de setmana per així travessar la frontera amb França abans que els propietaris s’adonessin de l’absència del vehicle. Per sortejar els controls policials, els camions anaven escoltats per un altre vehicle en la seva fugida.

La investigació que dirigeix el Jutjat d’Instrucció número 8 de Gavà, es va iniciar el mes de gener del 2016 arran del robatori d’un camió a Molins de Rei. Els agents van detectar en aquest període de finals del 2015 i inicis del 2016 un augment en la sostracció de camions d’aquestes característiques, grua i formigoneres, fet que els va fer sospitar ja des d’un primer moment de l’existència d’alguna xarxa especialitzada en aquest tipus d’activitat delictiva.