Els camioners convoquen una vaga just abans de les festes nadalenques per protestar contra "l'abandonament" del govern espanyol, la qual cosa pot provocar problemes pel subministrament de mercaderies just abans de la festivitat. Així ho ha anunciat el Comitè Nacional de Transports (CNT), que s'ha reunit aquest dimecres amb el director general de transport terrestre, Jaime Moreno

Concretament, han convocat tres dies de cessament d'activitat, del 20 al 22 de desembre, amb la intenció de denunciar la falta d'ajudes del govern per un sector que asseguren que va ser "essencial durant els mesos més durs de la pandèmia".

Un esgotament 

La pujada de preu del petroli és el que ha estat un detonant pel sector que ha assegurat que ha "esgotat la paciència", així com els canals "raonables" de negociació.

No només carreguen contra el govern, sinó que les empreses també acusen els seus clients d'una "absoluta falta de sensibilitat" per la present conjuntura econòmica, així com d'aprofitar-se de la seva "posició de domini" atorgada per l'actual regulació.

Diverses crítiques 

"Només un canvi radical i urgent per part del Govern i clients podria evitar aquest conflicte", ha alertat el departament de Mercaderies del CNTC.

L'organisme ha criticat la prohibició que els conductors realitzin càrrega i descàrrega de camions, la no implementació de l'Eurovinyeta i l'aplicació obligatòria de la clàusula de revisió del cost de combustible. També troba a faltar la construcció d'àrees de descans "segures" per als professionals del transport de mercaderies.

Què és l'"Eurovinyeta"?

La no implementació de l'Eurovinyeta és una de les peticions dels transportistes: un adhesiu que s'adhereix al vidre davanter i que permet calcular la taxa de pagament en funció de la distància recorreguda o les emissions contaminants del vehicle, que afectaria els vehicles més grans i més pesants i,  per tant, als camions

En un principi, l'eurovinyeta es va implantar per raons mediambientals i amb la finalitat de poder fer front als costos derivats de l'ús de les infraestructures viàries, raó per la qual l'import de les tarifes establertes varien en funció del nivell d'emissions del vehicle i el nombre d'eixos.

En aquests moments, la Unió Europea resta a l'espera que el Parlament Europeu doni el vistiplau definitiu per a la seva entrada en vigor. Aleshores, els vint-i-set països tindrien dos anys per incorporar-la a les seves legislacions. L'objectiu és substituir gradualment la taxa calculada en funció del temps de conducció per altres factors que recullen millor la petjada ecològica.

Imatge principal: Camions circulant per l'N-240 al terme municipal de Torregrossa / ACN