La fuga de talent no només es produeix en professions universitàries o en carreres altament especialitzades. També oficis tradicionals com el de camioner estan escrivint capítols d'èxit fora de les nostres fronteres. El cas de Jesús, un camioner espanyol que treballa als Estats Units, s'ha convertit en un autèntic fenomen viral: cobra més del doble que a Espanya, paga menys impostos i, per rematar, gaudeix de quatre mesos de vacances a l'any. Una vida que molts consideren un somni i que d'altres titllen de sacrificada, perquè viu directament a la cabina del seu camió. Mentre a Espanya la càrrega fiscal asfixia a les rendes mitjanes, aquest treballador va trobar en el sistema nord-americà una manera de prosperar econòmicament i viure sota les seves pròpies regles. El secret: recórrer milers de quilòmetres per les autopistes nord-americanes i estalviar en despeses fixes.
Sous de camioners als Estats Units: l'enorme diferència amb Espanya
Jesús ha explicat a les seves xarxes socials, amb tota mena de detalls, com funciona la seva vida com a camioner a Amèrica del Nord. Només en vuit mesos de treball va aconseguir embutxacar-se més de 50.000 dòlars bruts, la qual cosa equival a uns 44.000 euros. Una xifra que deixa en evidència el salari mitjà d'un camioner a Espanya, que amb prou feines assoleix els 21.500 euros anuals. La diferència resulta encara més escandalosa si se sumen les condicions de descans: mentre molts transportistes espanyols a penes no rasquen algunes setmanes lliures, Jesús assegura que pot passar fins a un terç de l'any de vacances a Espanya gràcies al que guanya als EUA. El sorprenent és que, segons les seves pròpies paraules, no treballa en l'empresa més ben pagada ni en la ruta més especialitzada. "Aquí solen pagar per milla recorreguda (...) jo solc fer entre unes 9.000 - 9.500 al mes de mitjana", va revelar Jesús, assenyalant que fins i tot hi ha camioners que solen fer entre 12.000 o 12.500 milles.
Imposats a Espanya vs els Estats Units: el debat que no cessa
El camioner també ha obert la caixa dels trons en parlar d'impostos. El 2024, després de guanyar més de 50.000 dòlars, Jesús en va haver de pagar al voltant de 10.784 en contribucions federals, assegurances socials i despeses mèdiques. És a dir, només un 20% del que va ingressar. En comparació, a Espanya, les retencions de l'IRPF sumades a les cotitzacions socials solen superar amb facilitat aquesta xifra, sobretot en les rendes mitjanes.
La vida del camioner, tanmateix, no és tan idíl·lica com podria semblar. Jesús admet que viu a la cabina del seu camió, i això li permet estalviar de lloguer i despeses bàsiques. Els seus desemborsaments més granss es redueixen al menjar, el telèfon i la seva assegurança mèdica. Així i tot, després de restar impostos federals, Seguretat Social i Medicare, els seus ingressos nets continuen sent molt superiors al que obtindria a Espanya.
Però hi ha una advertència: "Aquí no tinc atur, ni baixes, ni pensió. És com si fos autònom", aclareix a les seves xarxes socials. És a dir, si bé gaudeix de sous més alts i menys impostos, manca de la xarxa de seguretat que garanteix el sistema europeu. Una realitat que divideix opinions entre els qui veuen el seu estil de vida com un èxit i els qui ho perceben com una aposta arriscada. Al final, l'experiència de Jesús no només és un relat personal, sinó també un reflex d'una tendència creixent: cada vegada més professionals d'oficis tradicionals estan disposats a emigrar per buscar millors oportunitats laborals i fugir de la pressió fiscal espanyola.