La calor extrema ja deixa 55 atesos pel SEM mentre Catalunya afronta nits tòrrides

Catalunya afronta dies de calor extrema amb especial preocupació per les temperatures nocturnes. Protecció Civil manté activada la fase d’alerta del Procicat davant l’inici d’una onada de calor que ja s’ha fet notar arreu del país i que fins dimarts deixarà episodis de nits tropicals molt intenses al litoral i al prelitoral, amb moments en què els termòmetres no baixaran dels 25 °C. La situació ja s’ha començat a fer evident aquesta matinada, quan l’estació de Barcelona-Raval ha registrat una temperatura mínima de 26 °C, segons dades del Servei Meteorològic de Catalunya. També s’han registrat mínimes especialment elevades a Barcelona-Plaça de Sants (25,5 °C), Arenys de Mar (24,6 °C), Mataró (24,3 °C) i Badalona-Museu (24,1 °C), que mostren la intensitat d’un episodi que dificultarà el descans durant les pròximes nits.

Des de l’activació de l’alerta per calor intensa, divendres 19 de juny, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha atès 55 persones amb afectacions relacionades amb les altes temperatures. Més de la meitat dels casos, un 58%, han requerit l’activació d’una ambulància i el trasllat dels afectats a un centre sanitari, mentre que el 42% restant han estat resolts a través del servei telefònic 061 Salut Respon. Les dades evidencien els efectes d’un episodi que coincideix amb els primers dies de l’estiu i que ha obligat les autoritats a reforçar les recomanacions de prevenció, especialment entre els col·lectius més vulnerables.

La calor més intensa, però, s’espera durant les hores centrals del dia. Les previsions apunten que aquest diumenge les temperatures màximes fregaran els 40 °C en diversos punts de Ponent i superaran amb escreix els 35 °C a bona part de les comarques de l’interior, el Camp de Tarragona i el nord-est del país. A les 12:30 hores ja destacaven registres com els 37,3 °C del Montmell, els 37,2 °C de Sant Martí de Riucorb, els 37,1 °C de Tàrrega o els 37 °C de Vallfogona de Balaguer i Baldomar. El Meteocat preveu que dilluns la temperatura augmentarà de manera generalitzada a tot el territori, mentre que els avisos per calor intensa es concentraran especialment al Garraf, el Baix Llobregat, el Barcelonès i el Maresme. De cara a dimarts, el focus de l’episodi es desplaçarà també cap al Segrià i la Noguera, on es mantindrà el risc per les temperatures extremament elevades.

Davant aquesta situació, el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) ha demanat als ajuntaments que tinguin preparats espais frescos o sales climatitzades per si fos necessari habilitar-los durant els dies de més calor. Protecció Civil també reclama una atenció més alta als col·lectius més vulnerables, especialment les persones majors de 75 anys que viuen soles o no disposen de suport familiar, les persones amb discapacitats físiques o psíquiques o amb problemes de mobilitat, així com aquells que hagin de treballar o fer activitat física a l’aire lliure. Les autoritats recorden igualment la necessitat de reforçar les precaucions entre les persones amb malalties cròniques, un dels grups amb més risc de patir complicacions derivades de les temperatures extremes.