El simple fet de mirar alguna cosa que ens recordi el cafè pot fer que la nostra ment estigui més alerta i atenta, segons han comprovat investigadors de la Universitat de Toronto Scarborough, al Canadà.

"El cafè és una de les begudes més populars i se sap molt sobre els seus efectes físics --admet Sam Maglio, professor associat de l'esmentada universitat--, però es coneix molt menys el seu significat psicològic. En altres paraules, fins i tot veure coses que recordin al cafè pot influir en com pensem".

L'estudi, publicat a la revista 'Consciousness and Cognition', analitza un efecte anomenat "cebado", a través del qual la simple exposició a senyals subtils pot influir en els nostres pensaments i comportaments. "La gent sovint es troba senyals relacionats amb el cafè, o pensa en el cafè, sense ingerir-lo realment", explica Maglio, expert en comportament del consumidor. "Volíem veure si existia una associació entre el cafè i l'excitació, de manera que si simplement exposéssim a les persones a senyals relacionats amb el cafè, la seva activació fisiològica augmentaria com ho faria si realment beguessin cafè", afegeix.

El record al cafè excita

L'excitació, en psicologia, es refereix a com àrees específiques del cervell s'activen en un estat d'alerta, despert i atent. Es pot desencadenar per diverses coses, incloses les nostres emocions, els neurotransmissors al cervell o les begudes amb cafeïna que consumim.

A través de quatre estudis separats i utilitzant una barreja de participants de les cultures occidental i oriental, van comparar els senyals relacionats amb el cafè i el te. Van trobar que els participants exposats a senyals relacionats amb el cafè percebien el temps com més curt i pensaven en termes més concrets i precisos.

"Les persones que experimenten una excitació fisiològica, en aquest cas com a resultat de preparar i no prendre cafè per si mateix, veuen el món en termes més específics i detallats. Això té una sèrie d'implicacions sobre com les persones processen la informació i emeten judicis i decisions", explica Maglio

Cafè: una qüestió cultural

Tanmateix, l'efecte no va ser tan fort entre els participants que van créixer en les cultures orientals. Maglio especula que l'associació entre el cafè i l'excitació no és tan forta en les cultures menys dominades pel cafè. "A Amèrica del Nord tenim la imatge d'un executiu prototípic que es dirigeix a una reunió important amb un triple espresso a la mà. Existeix una connexió entre el consum de cafeïna i l'excitació que pot no existir en altres cultures", admet.

Així, apunta que la investigació pot ser d'interès per comprendre millor una gamma de comportaments relacionats amb el consumidor, i per als venedors que decideixen sobre la situació dels productes a les botigues. Maglio avança que els pròxims passos per a la investigació s'enfocaran cap a les associacions que les persones tenen cap a diferents aliments i begudes. Pensar en begudes energètiques o vi negre, per exemple, podria tenir efectes molt diferents en l'excitació.