Brussel·les ha amenaçat Elon Musk de prohibir Twitter si no modera els continguts d'odi, després que s'hagi permès la desinformació sobre la covid-19 a la plataforma. Ha estat el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, qui ha reclamat aquest dimecres al propietari de la xarxa social que la companyia destini "prou recursos humans" per complir amb les noves regles de la Unió Europea sobre control de continguts. "Twitter haurà d'implementar polítiques transparents als usuaris, reforçar significativament la moderació de continguts i protegir la llibertat d'expressió, abordar la desinformació amb determinació i limitar la publicitat dirigida. Tot això requereix prou intel·ligència artificial i recursos humans", ha advertit Breton a Musk, durant una conversa telemàtica. De fet, divendres passat es va anunciar una amnistia per recuperar els perfils suspesos.

L'advertència de la Comissió Europea ha arribat pocs dies després del tancament de l'oficina de Twitter a Brussel·les, com a part dels acomiadaments que porta a terme el nou propietari i de la dimissió massiva de treballadors. Això ha generat dubtes en la capital comunitària sobre la capacitat de la xarxa social per complir les normes europees, de manera que Breton i Musk han acordat que la CE podrà accedir a la seu central de la companyia per portar a terme un test d'estrès a principis del 2023 que "permetrà" a l'empresa complir amb les exigències de la llei de serveis digitals que acaba d'entrar en vigor "abans dels terminis" que preveu la plataforma.

Què és la llei de serveis digitals?

La llei de serveis digitals és una norma comunitària que obliga les grans plataformes com Twitter, Google o Amazon a eliminar amb rapidesa el contingut il·legal sempre quan tinguin coneixement de la seva existència. A més, les exigeix una transparència més gran en el disseny dels algoritmes que determinen el que els usuaris veuen a internet. Llavors, la companyia de Musk haurà d'elaborar informes anuals per demostrar que estan combatent aquesta mena de continguts i tant les autoritats públiques com investigadors acadèmics hauran de tenir accés al disseny dels algoritmes per comprovar que compleixen amb la seva finalitat.

La nova normativa no s'aplicarà fins al febrer del 2024 i també prohibirà els gegants d'internet mostrar publicitat personalitzada als menors d'edat i exigirà les empreses informar els usuaris perquè els recomana determinats continguts segons el seu perfil. En aquest sentit, hauran de donar als ciutadans la possibilitat que la informació que veuen en internet no està basada en el seu perfil. També prohibeix l'ús de "patrons obscurs" — trucs dissenyats per enganyar i manipular els consumidors perquè prenguin decisions probablement contràries als seus interessos. Si incompleixen aquests requisits, la CE podrà imposar-los una multa de fins al 6% de la seva facturació anual a escala mundial i podrà prohibir el seu accés al mercat únic.