El responsable de Salvament de Trànsit i Assistències Tècniques de la Divisió d’Operacions de Bombers de la Generalitat, Lluís Mendo, ha advertit dels riscos de les bateries dels patinets elèctrics. "En la fase de càrrega de la bateria el risc s’incrementa, però no necessàriament ha d’estar carregant-se perquè s’incendiï", així ho va explicar Mendo aquest dimecres en una entrevista a betevé. Mendo ha assegurat que seguiran amb atenció la mesura anunciada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que prohibeix, a partir de l’1 de febrer i durant sis mesos, l'accés al transport públic amb patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal. "Cal prioritzar la seguretat de les persones que viatgen en transport públic i ara hem de veure com es dimensiona el risc, la probabilitat i la gravetat que pot comportar l’incendi d’una bateria en un vagó de metro o dins un túnel", ha afegit Mendo. A més, el responsable de Salvament de Trànsit ha indicat que les bateries de patinets estan més exposades als cops i a la humitat, que són factors que poden provocar l'incendi de les bateries. 

Augment d'incendis provocats per patinets

Segons les dades dels Bombers, l'any 2022 van haver d'intervenir en 24 incendis provocats per patinets a Catalunya, i 25 més a la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, Mendo ha reconegut que l'augment d'incendis com a conseqüència de les bateries dels patinets han augmentat en els darrers anys. Sobre el risc real que un patinet es cremi, ha indicat que quan es parla de risc hi ha dos elements a tenir en compte: "la primera és la probabilitat que es produeixi el fet, i la segons és la gravetat que pot provocar", tot i que, ha advertit del risc d'incendi que va associat amb les bateries de liti. 

Mendo ha explicat que els motius pels quals es pot incendiar la bateria d'un patinet són diversos com el trencament o un cop molt fort a la bateria, o l'entrada o la sortida molt ràpida d'energia que pot ser per un defecte de la bateria o per un mal procés de càrrega. I ha remarcat que no cal que el patinet estigui endollat perquè s'incendiï, però si augmenta el risc mentre l'aparell s'està carregant. Pel que fa al procés de càrrega, Mendo ha advertit que cal comprar patinets homologats amb bateries adequades, i en el cas de detectar un canvi de volum, de color o olors a la bateria no posar-lo a carregar. Amb tot, ha posat èmfasi que "mai s'han d'intentar modificar les bateries si no és un expert", i que en el moment de carregar l'aparell s'ha de fer a zones segures, preferiblement a l'exterior, i si no existeix aquesta possibilitat, s'hauria de posar un detector de fums, a més ha assenyalat la importància de no carregar les bateries a la nit.

Els patinets, prohibits al transport públic

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha anunciat que des de l'1 de febrer i durant sis mesos estarà prohibit accedir al transport públic amb patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal. La mesura es pren després que el 17 de novembre passat un d'aquests aparells explotés i s'incendiés en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). En un comunicat, l'ATM subratlla que amb aquesta decisió preval el principi de seguretat preventiva que regeix per als operadors quant a la protecció d'usuaris, treballadors i instal·lacions. A partir del mateix 1 de febrer els operadors de transport públic i les administracions titulars dels seus serveis informaran per tots els canals de la prohibició temporal, que inclou, també, patinets elèctrics plegats.