Birra és el neologisme de l'any 2022, segons la votació popular organitzada per l’Observatori de Neologia (OBNEO) del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Unes 14.000 persones han format part del procés participatiu que ha escollit els neologismes de l'any 2022. El més votat ha estat birra, però per ser un neologisme fa molts anys que està entre nosaltres. Justament, en aquesta edició s'ha introduït per primera vegada que entre les paraules candidates al títol s'ha incorporat un mot antic i molt emprat, finalment, ha estat el guanyador. 

Així doncs, si la Secció Filològica de l’IEC ho considera oportú, la paraula birra podria aparèixer aviat al Diccionari de la llengua catalana, com ho han anat fent els neologismes guanyadors dels anys anteriors.

Les entitats han proposat diverses paraules per escollir quin seria el neologisme de l'any. Si bé birra ha estat la més votada, el procés ha deixat una llista de més paraules i conceptes com salut mental, tuti, violència vicària o poliamor. Concretament, els vots s'han repartit de la següent manera: 

  1. Birra (32,6%)
  2. Salut mental (19,6%)

  3. Tuti (11,9%)

  4. Violència vicària (8,4%)

  5. Poliamor (8,4%)

  6. Metavers (8,2%)

  7. Revictimització (4,2%)

  8. Nanosatèl·lit (3,6%)

  9. Submissió química (1,9%)

  10. Micromobilitat (1,2%)

Votació per franges d'edat

Birra ha guanyat en totes les franges d’edat menys entre els més grans, on ha guanyat tuti, amb percentatges que oscil·len entre el 40% (de la franja de 20 a 39 anys) i el 20 % (del grup de 60 anys o més). Salut mental ha quedat en segon lloc també en gairebé totes les franges d’edat, però en les més joves ha tingut un percentatge major (26,5% entre les persones de 0 a 19 anys). 

Apropar el català als parlants

Com cada any, la campanya del neologisme de l’any ha servit per fer visibles els temes que interessen a la societat i per acostar la llengua als parlants, amb l’objectiu d’oferir-los la possibilitat d’opinar sobre el neologisme que voldrien veure incorporat al diccionari normatiu.

En l’edició de l’any passat, el neologisme guanyador va ser negacionisme, en el context de la pandèmia sanitària. En anys anteriors, els neologismes guanyadors van ser: estelada (2014), dron (2015), vegà/na (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019) i coronavirus (2020).

L'Observatori de Neologia (OBNEO), que organitza conjuntament amb l’IEC la campanya del neologisme de l’any, va néixer com a grup de recerca l'any 1988 a la Universitat de Barcelona i el 1994 es va incorporar a l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra. L'Observatori de Neologia analitza el fenomen de l'aparició de paraules noves o neologismes en l'ús i, des de 1996, ha estat reconegut com a grup de recerca amb nom específic de la UPF.