Aquest dimecres 11 de maig la ciutadania està cridada a fer vaga de pagaments a Renfe. En altres paraules: no pagar el bitllet de tren. Qui ha fet aquesta crida és Batec, una plataforma acabada de néixer que té com a objectiu posar punt final al maltractament ferroviari que pateix Catalunya. És a dir, l’infrafinançament que pateix el país per part de l’estat espanyol pel que fa al servei de Rodalies. La portaveu d’aquesta plataforma, Maria Antònia Dols, atén ElNacional.cat quan queden menys de 24 hores perquè soni el tret de sortida d’aquesta vaga. En aquesta entrevista, destaca les xifres que posen de manifest el dèficit en infraestructures que pateixen els catalans quan es fa la comparativa amb Madrid, reflexiona sobre com impacten en la ciutadania les incidències gairebé diàries a Rodalies i acusa l’estat espanyol de cometre un “frau”.

Maria Antònia Dols, Portavoz de Batec, plataforma huelga Renfe - Sergi Alcazàr
Maria Antònia Dols, Portaveu de Batec / Foto: Sergi Alcàzar

Què és Batec?
La plataforma neix després que molts joves del país coincidim en diversos espais, com assemblees, desnonaments, escoles durant l’1-O… La generació actual de joves i la següent té un denominador comú: manca de drets i poca perspectiva de futur. És per això que ens hem organitzat per crear aquesta xarxa.

La xarxa es va teixint des de fa molt temps. Però des de quan s’anomena ‘Batec’?

Estem parlant només de mesos. I és un moviment; no som ni una associació ni una organització.

Us definiu com a moviment juvenil. Però en Rodalies hi viatja gent de totes les edats.

Els qui hem teixit la xarxa som joves, però som conscients que afecta a tothom. Hi ha gent que va a la feina en cotxe perquè no té una bona oferta ferroviària. I a Barcelona cada any moren unes 3.000 persones per culpa de la contaminació. És una batalla de tots i tothom s’hi ha de sentir implicat. 

Fins quan teniu pensat fer vaga?

A partir de demà s’inicia un període de protestes en el qual s’anima la gent a no pagar el bitllet de Renfe, i això durarà fins que aquest tema es posi sobre la taula i fins que les institucions comencin a xerrar seriosament; o fins que la població consideri que ja s’ha queixat prou. No aspirem a fer que demà s'executi tota la inversió.

Properes mobilitzacions?

No hem planificat res més. Ara només ens centrem en la vaga d’aquest dimecres. Ja veurem quina resposta hi ha per part dels diversos actors. Nosaltres convidem a participar a tothom que se senti involucrat en el país. Tot això anirà evolucionant tal com vulgui la ciutadania.

I la solució passa per no pagar?

Fa molts anys que paguem i no rebem cap millora del servei, ans al contrari. Empitjora. Són inconvenients que afecten directament en el nostre dia a dia.

En què es tradueixen aquests inconvenients?

Sempre hi ha retards, i no pot ser que per culpa d’això no puguis conciliar la teva vida personal amb la professional, ni anar en els teus espais de lleure i de distensió. És un desastre.

Quines són les víctimes principals?

La gent que viu fora de Barcelona, perquè el centre del món professional i acadèmic és a la capital. Retards, avaries, incidències… La gent sempre es queda tirada. És gent que potser va a buscar els seus fills a l’escola, que arriba tard a la seva feina o a un examen. Ànims a tots aquells caus i esplais que volen anar a la Cerdanya a passar el cap de setmana. Renfe afecta a tothom i de moltes maneres.

Maria Antònia Dols, Portavoz de Batec, plataforma huelga Renfe - Sergi Alcazàr
Maria Antònia Dols, Portaveu de Batec / Foto: Sergi Alcàzar

Què espereu aconseguir?

Un millor servei. Només cal comparar-ho amb Madrid. Tot i tenir poblacions similars, allà hi ha el triple de circulacions i de passatgers. Des dels anys noranta allà s’hi han construït 84 quilòmetres de via i aquí només 3 per a mercaderies. També des dels noranta a Madrid s’han construït 20 estacions i aquí només 5. Des del 2008 a Catalunya s’ha executat menys del 24% de les inversions, mentre que a Madrid s’hi ha executat el 153%. I allà, òbviament, tenen menys incidències. 

Una enorme diferència.

El presumpte govern més progressista de la història va executar el 2021 a Catalunya un 20% del que s’havia pressupostat per Rodalies. Volem que la gent es mobilitzi davant d’aquestes dades. Perquè això és una vulneració reiterada dels nostres drets.

Batec reivindica el traspàs de Rodalies?

Batec és un moviment independentista, i entenem l’independentisme com a base per tenir més autonomia per gestionar els nostres drets.

És a dir que sí que està a favor del traspàs de Rodalies.

Podem dir-ho així, sí. Però no és la nostra reivindicació principal. El que més desitgem és que l’estat espanyol pagui. 

Si el moviment aconsegueix generar prou pressió als carrers, amb qui us agradaria dialogar?

Batec no és cap lobby. Només posem les xifres damunt la taula i mirem de mobilitzar la gent. Si l’Estat ha de seure a negociar amb algú, no és amb Batec. Hi ha entitats i organitzacions que estan més implicades, com per exemple l’associació Promoció del Transport Públic, per mencionar-ne alguna.

En qui o què us inspireu?

En dos grans exemples. Un és la vaga de tramvies de l’any 51 que hi va haver a Barcelona. En aquest cas la gent es queixava de l’augment del preu del bitllet. Tant el governador civil com l'alcalde de Barcelona, Josep Maria Albert, van acabar sent destituïts. L’altre exemple seria Xile. La gent va deixar de pagar el bitllet de metro davant d’un augment del seu preu i s’ha aconseguit modificar la Constitució a través d’un procés constituent.

I a través d’unes protestes que van acabar amb més de trenta morts.

Sí, però nosaltres volem fer una acció de desobediència civil no violenta. L'única cosa que fem és entrar al tren sense pagar. I si d’aquesta manera podem assolir els canvis que es van aconseguir allà, estarem satisfets.

Maria Antònia Dols, Portavoz de Batec, plataforma huelga Renfe - Sergi Alcazàr
Maria Antònia Dols, Portavoz de Batec, plataforma huelga Renfe - Sergi Alcàzar

En tot cas, en els darrers dies no hi ha hagut cap notícia polèmica relacionada amb Renfe. Cap augment de preu. Per què decidiu fer ara aquesta vaga?

En primer lloc, venim d’un context molt important de desmobilització, sobretot per culpa de la pandèmia. I ara que comença a acabar-se, el jovent torna a relacionar-se i mobilitzar-se. I l’altra raó és que ja no volem esperar més. Només cal donar un cop d’ull a Twitter per veure que cada dia hi ha problemes a Rodalies. 

Renfe diu que si no pagueu el bitllet de tren, estareu cometent un frau.

El veritable frau és que l’estat espanyol no pagui la inversió de Renfe. Ja hem pagat el seu bitllet durant molt de temps amb les respectives avaries i retards. No és una vaga contra Renfe, sinó contra l’estat espanyol, que és qui no paga. L’únic que demanem és que el servei de transport ferroviari de Catalunya sigui de qualitat i que estigui al servei dels usuaris i dels treballadors. Els treballadors segur que també pateixen molt aquestes mancances.

Preteneu apel·lar també als treballadors de Rodalies?

Ells en són molt conscients i cada dia pateixen també la manca d’inversions, però en cap cas els demanem que deixin de fer la seva feina.

No els animeu a sumar-se a la vaga?

Que facin el que vulguin. Nosaltres no els ho demanem.