Barcelona celebra el primer aniversari de la seva designació com a seu de la 37a America's Cup. Un any en què, des que s'estampés la firma de l'acord, s'han iniciat els treballs de transformació de les zones del Port Vell i el Port Olímpic amb l'objectiu que estiguin a punt per acollir als equips participants, que ja estan construint les seves bases i s'instal·laran a la ciutat a partir de l'estiu de 2023.
En tota l'àrea del Port Vell, les obres se succeeixen a mesura que la construcció de les bases dels equips avança a bon ritme. Per als sindicats participants, els entrenaments d'hivern han estat intensos: llançament de nous vaixells, materialització de noves idees de disseny i perfeccionament de les tècniques de navegació gràcies a les llargues hores passades a l'aigua.
Difondre el missatge de l'America's Cup per Catalunya i Espanya, i poder connectar amb una audiència més àmplia són dos propòsits clau per a l'organitzador, America's Cup Event Limited.
El seu director executiu, Grant Dalton, s'ha mostrat entusiasmat amb l'oportunitat que els ha brindat Barcelona després de la seva elecció com sedi, i de què Catalunya i Espanya es converteixin en amfitriones de l'Esdeveniment. "Ha estat un honor treballar amb tots els organismes de Barcelona, Catalunya i Espanya per tornar la 37a America's Cup a una seu europea tan vibrant. Un any després, estem avançant realment en tots els aspectes de l'organització de l'esdeveniment. Resulta emocionant veure tots els equips treballant ja a un nivell molt alt mentre proven i avaluen les seves plataformes d'entrenament abans de construir el seu nou AC75 per a la competició de 2024".
Dalton també ha revelat alguns dels plans del seu equip, Emirates Team New Zealand, i l'estructura esportiva que s'instal·larà a la capital catalana durant els pròxims mesos. "Des del mes de juliol, estarem navegant a Barcelona, igual com la resta dels equips", ha assegurat. L'equip Defensor del trofeu està a càrrec del disseny i l'organització de la pròxima edició de l'America's Cup a través de la subsidiària d'America's Cup Event, ACE Barcelona que, segons el seu CEO, té entre els seus desafiaments més importants el d'involucrar el públic, com va succeir amb els Jocs Olímpics de 1992. "Volem que el públic conegui l'America's Cup, que s'impliqui i que vingui. Engegarem un procés pedagògic perquè coneguin la competició i el que suposa per a la ciutat, per a Catalunya i per a Espanya.
El Defensor va ser el primer equip en rebre i botar a Auckland els nous monobucs AC40, a bord dels quals es competirà en la Youth i la Women's America's Cup en un format molt estricte de disseny únic (monotip) que premiarà el talent dels millors regatistes del món de la pròxima generació. "La AC40 ha demostrat ser la nova classe de foils (hidroalas) més fascinant del món. La 37a America's Cup serà sensacional, amb Barcelona com a cor de la competició, però també és molt important que hàgim pogut ampliar el seu abast anunciant la ciutat catalana de Vilanova i la Geltrú com a seu de la primera preregata el setembre de 2023. Quan falten 18 mesos per a l'inici de les Challenger Selection Series, estem en una posició molt bona per oferir un esdeveniment excepcional", va concloure.
L'equip també va tornar a botar l'AC75 de 2021 'Te Rehutai', guanyador de l'America's Cup, i disposa de dos AC40 per entrenar. Al llarg de l'any, s'han lliurat un total de cinc AC40 als equips, amb el sisè de camí des de McConaghy's a Lluna Rossa Prada Pirelli en les properes setmanes.
El Challenger of Record, INEOS Britannia, va rebre el seu AC40 a l'octubre i també ha optat per construir el seu propi de 40 peus, conegut com a LEQ12, decantant-se per Palma de Mallorca com la seva base d'entrenament hivernal. El director de l'equip i patró, Sir Ben Ainslie, també s'ha mostrat molt il·lusionat amb l'inici de les regates: "L'equip estava encantat amb l'elecció de Barcelona, ja que sabíem que oferiria unes instal·lacions excel·lents per a les operacions, unes condicions de regata competitives i un entorn atractiu per als aficionats visitants."
"Ja ens havíem compromès a realitzar una estada d'hivern a Palma, per la qual cosa, una vegada que la notícia es va fer oficial, ens centrem a traslladar-nos a la seu a mitjans de l'estiu de 2023. La nostra base ja està en construcció i en els propers mesos estem desitjant mudar-nos i submergir-nos en la comunitat de Barcelona i experimentar aquesta cultura catalana tan especial", ha afegit.
Per la seva part, el New York Yacht Club American Magic va botar de nou el seu AC75 'Patriot' amb què s'ha entrenat a Pensacola (Florida), abans de rebre el seu AC40 a finals de febrer de 2023, i ha invertit llargues hores en l'aigua.
Els finalistes de l'America's Cup Match 2021, Lluna Rossa Prada Pirelli, van optar també per construir un prototip de 40 peus LEQ12 a mida i s'han instal·lat a Càller (Sardenya) per a un intens període d'entrenament hivernal que els ha brindat uns resultats sorprenents. Tanmateix, Max Sirena, patró i director de l'equip italià, està desitjant traslladar les seves operacions a Barcelona. "Estem impacients per navegar a Barcelona. Recentment, hem començat la construcció de la nostra base a Espanya, que estarà a punt al juliol. L'America's Cup atraurà aficionats de tot el món i estem segurs que la ciutat proporcionarà emocions fortes al públic, tant a l'aigua com a terra. Aquest estiu a Barcelona per primera vegada tindrem l'oportunitat de competir contra altres equips a bord dels AC40, mentre esperem la primera Regata Preliminar a Vilanova i la Geltrú, que confiem que sigui un important tret de sortida per a tots els participants", va manifestar.
L'equip amb més presència fins al moment a Barcelona ha estat l'Alinghi Red Bull Racing, que ha entrenat dur tant a bord del seu AC75 'BoatZero' com del seu nou AC40 a les aigües on se celebrarà la 37a America's Cup.
Sobre el trasllat a Barcelona, Silvio Arrivabene, co General Mànager d'Alinghi Red Bull Racing, va comentar que "certament, l'anunci que Barcelona anava a ser la seu de la pròxima America's Cup ha estat molt bé rebut per nosaltres com a equip europeu. Evidentment, des de Suïssa, el viatge fins aquí és relativament fàcil i senzill, així que va ser una decisió natural establir-nos aquí. Per descomptat, equip europeu, sedi europea... no en podem demanar més".
Les Challenger Selection Series de la 37a America's Cup començaran el setembre de 2024, però abans se celebraran una sèrie de preregates, les primeres de les quals tindrà lloc a Vilanova i la Geltrú del 14 al 17 de setembre de 2023. Les regates se celebraran en monotips AC40 i seran presents tots els equips, inclòs l'Orient Express Racing Team, que va confirmar la seva participació en l'America's Cup el febrer de 2023. Stephan Kandler, Associate General Manager,de Orient Express Racing Team, també s'ha mostrat impacient per navegar tant a Barcelona com a Vilanova i la Geltrú i veu en això una gran oportunitat per a l'esdeveniment.
En declaracions des de França, Stephan va comentar, va dir que "la idea d'establir la nostra base a l'emblemàtica ciutat de Barcelona és emocionant per a l'equip, sobretot tenint en compte que Catalunya –que ja és una destinació popular per als francesos– és fàcil de visitar per als nostres seguidors. Començarem un nou capítol el juliol, quan la nostra base sigui operativa, i a l'agost, esperem navegar amb el nostre nou AC40 en aigües àmpliament conegudes per l'equip. Tenim previst aprofitar al màxim tots els dies de navegació disponibles per assegurar-nos que Quentin Delapierre i el seu equip dominen el vaixell abans de la primera regata preliminar a Vilanova, menys d'un mes després. Els últims mesos han estat atapeïts de grans notícies per a l'Orient Express Racing Team i els pròxims, en companyia del grup Accor, la Société Nautique de Saint-Tropez i els nostres socis i col·laboradors, prometen ser una aventura compartida excepcional".
Els propers 18 mesos seran un període d'intens desenvolupament per a tots els equips, que confirmaran els seus dissenys i començaran a construir els vaixells que competiran en la 37a America's Cup a Barcelona. Aquest estiu, el litoral barceloní s'omplirà d'acció amb els entrenaments dels equips, mentre que el Port Vell i el Port Olímpic continuaran la seva transformació amb la construcció de les noves bases, i els regatistes i equips de terra de tot el món desembarcaran a Barcelona.