Renfe estrenarà aquest estiu un nou sistema de compra de bitllets que canviarà l'actuals tarifes i classes, amb l'objectiu d'oferir als clients una personalització més gran|important del viatge amb noves opcions a la carta i que redundarà també en una baixada de preus. Per exemple, segons ha detallat l'empresa pública, el preu d'un viatge amb l'AVE de Madrid a Barcelona partirà de 27,25 euros, davant la tarifa més barata que es pugui trobar ara i que parteixi de 32,65 euros, el que suposa un descompte del 16,5%.

De la mateixa manera, un viatge amb l'AVE de Madrid a València partirà a un preu de 18,5 euros, en contrast amb els 22,15 euros actuals, mentre que un trajecte entre la capital i Sevilla costarà, en la seva versió més barata i amb un menor nombre de serveis, 19,25 euros, davant els 23,15 euros d'ara.

Noves tarifes

Les noves tarifes seran 'Bàsic, 'Elegeix' i 'Prèmium', a partir de les quals es podrà configurar el viatge definitiu en funció del que el client demandi, com l'elecció de seient 'estàndard' o 'confort', desapareixent d'aquesta forma les actuals 'Turista' i 'Preferent', encara que a la pràctica continuen diferenciant-se.

La tarifa bàsica, la més econòmica, inclou seient estàndard i no permet al principi canvis, anul·lacions o elecció de seient, però els interessats podran adquirir aquestes opcions posteriorment.

La segona de les tarifes, 'Elegeix', que Renfe defineix com la "tarifa estrella" ja que és la més configurable, permetrà triar el tipus de seient, serveis de restauració, millorar les opcions de canvis i anul·lacions o comprar bitllet per a les mascotes.

La 'Prèmium', dirigida a viatgers que demanden comptar amb el ventall de possibilitats més gran, tindrà tots els serveis addicionals inclosos, entre ells portar a una mascota o el seient 'confort' per defecte.

Els descomptes

D'altra banda, els descomptes no només aplicaran, com fins ara, les tarifes més cares, sinó qualsevol d'elles, per la qual cosa els preus seran a partir d'ara sensiblement més barats per als grans, nens i joves que tinguin drets a descomptes addicionals.

D'aquesta forma, el millor preu, per exemple, per a titulars de la Targeta Daurada partirà de 20,45 euros per a un viatge entre Madrid i Barcelona, davant el preu de 65,35 euros que ara ha de pagar aquest col·lectiu de majors amb descompte ja inclòs, o els 16,35 euros per a nens, en contraposició amb els 65,25 euros actuals per a aquest mateix trajecte.

Canvis en els preus

El nou sistema s'emmarca en el pla estratègic de la companyia planificat entre 2019 i 2023, amb el qual Renfe pretén millorar la qualitat dels serveis, l'experiència dels clients i l'eficiència dels recursos i mitjans utlitzats. Abans de la pandèmia, l'operador ja va reestructurar la seva cartera de productes comercials, que passaven de set a quatre productes, mantenint l'AVE, Alvia, Euromed i Intercity --eliminant Altaria, Talgo Y AVCity--, i de quatre a tres classes.

Ara ha introduït nous models per realitzar una gestió dinàmica de preus que permet adaptar cada tarifa a cada segment de clients, en funció del dia, hora i característiques de cada mercat, així com implementar una personalització de serveis.

L'objectiu és substituir l'anterior sistema tarifari i classes amb preus i descomptes rígids per un altre de completament flexible per millorar la qualitat de l'oferta i fer-la més competitiva i atractiva per als viatgers, així com adaptar-se a cada segment de mercat i actuar en conseqüència.

La companyia també està estudiant incorporar un soci de referència per oferir trasllat d'equipatge de porta a porta, aparcament en origen o serveis de restauració al mateix seient, pagant un extra en les dues primeres tarifes.

Imatge principal: Un tren Alvo de Renfe / Renfe