La Rosa va anar a viure al carrer Santa Anna de Reus fa 8 anys. Feia tres anys que els Serveis Socials de Reus l'havien d’ajudar perquè la seva situació era precària. L'àvia, de 81 anys, va morir dilluns a casa seva a causa d’un foc provocat per les espelmes que substituïen el corrent elèctric que feia 2 mesos que li havien tallat. Els tècnics de Serveis Socials sabien perfectament la situació de risc i vulnerabilitat en la qual es trobava, però diverses fonts consultades per El Nacional apunten que el control i el seguiment “no era l’adequat”.

La principal pregunta que es plantegen les fonts consultades entre les quals hi ha la PAH del Baix Camp, regidors de l’Ajuntament i el mateix entorn familiar de la víctima, és per què ningú va mirar amb deteniment la possibilitat que l'àvia tingués la llum tallada? Per què ningú es va adonar que la factura de la llum no anava a nom de la Rosa, que era la llogatera, i que havien de mirar l’adreça per detectar el tall? I per què no van caure en la possibilitat que tingués la llum tallada quan ja feia temps que era l’Ajuntament qui li pagava l’aigua i el consistori sabia que havia començat el procés de desnonament del pis?

La Rosa feia un any que no pagava el lloguer. Feia uns mesos que havia començat el procés per desnonar-la i l’Ajuntament ho sabia. Però malgrat tot no havia saltat cap alarma sobre la possibilitat que no pogués pagar la factura de la llum, com era el que també estava passant.

Segons ha pogut saber El Nacional, la Rosa feia mesos que estava malalta i no sortia al carrer. De fet, ni tan sols es podia moure del llit. Vivia sola. La seva néta hi anava de tant en tant, però qui tenia cura d’ella era la besnéta de 20 anys, que li portava els àpats i la movia del llit perquè no es llagués.

Sense llum i sense mobilitat, si algú tocava el timbre era com si res. No funcionava el porter automàtic de la porteria, i si hagués funcionat, la Rosa no hauria pogut obrir. Segons l’Ajuntament de Reus, un tècnic de Serveis Socials visitava un cop per setmana o un cop cada quinze dies l’àvia, però darrerament no havien pogut accedir al domicili. Les explicacions de l’Ajuntament són que la família no els deixava entrar. I això ha provocat la reacció de la besnéta, que ha demanat al consistori que deixi de parlar de la família i de qualificar-la de desestructurada.

Demandes i greuges

La PAH posa en dubte que realment l'Ajuntament no rebés un avís de tall de llum. “Van mirar l’adreça?”, diuen a El Nacional. Tampoc entenen com Serveis Socials no va informar Gas Natural de la situació de vulnerabilitat de la Rosa, si feia tres anys que li feien un seguiment i si li pagaven l’aigua perquè ella no podia. L’Ajuntament, de fet, no fa cap gestió. Paga l’aigua perquè és d'una empresa municipal: Aigües de Reus.

La PAH es va reunir dijous amb l’Ajuntament per fer-los veure la situació en la qual viuen algunes persones a la ciutat i va demanar la instal·lació de comptadors solidaris i plans d’ocupació per a les persones que estan en edat laboral i tenen un atur de llarga durada.

L'endemà dels fets, l'Ajuntament va argumentar que "els Serveis Socials únicament s’han posat en contacte amb la companyia per informar-la que l’Ajuntament procediria a ingressar mitjançant transferència l'import del deute contret pels clients de l’empresa que siguin beneficiaris de les ajudes que gestionen els Serveis Socials: ajudes d'urgència o subvencions", però no va detallar que la Rosa fos un d'aquests beneficiaris ni que estigués en cap llista de persones vulnerables. L'equip de govern ha mantingut des del primer moment que "la companyia elèctrica no va notificar als Serveis Socials de l’Ajuntament el tall de llum, tal com preveu la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica".

La Plataforma demana que es multi Gas Natural Fenosa amb la sanció més elevada, que és d’un milió d’euros, per no haver comunicat el tall de llum. “La companyia s’ha saltat la llei i Serveis Socials no han fet res”, sentencien.