L'Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) s’ha pronunciat contra el decret del Govern que regula els vehicles de lloguer amb conductor (VTC). Entén que dona suport a un sector, el del taxi, suposa la “introducció de ineficiències artificials i injustificades” i obstaculitza “greument” el funcionament dels mecanismes competitius. El decret del Govern causarà increments de preu i una reducció de la qualitat del servei, diu l'ACCO.

L’Autoritat ja s’havia pronunciat anteriorment en contra de limitar l’activitat dels VTC, en la línia de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència. Al seu informe, l’ACCO demana als partits que no convalidin la norma al Parlament.

El decret llei estableix una precontractació mínima de 15 minuts, el retorn a la base després de cada servei i prohibeix l'ús de la geolocalització. A l'informe, l'ACCO considera que la normativa aprofundeix en la "dualitat regulatòria" i en la discriminació entre dos serveis "materialment idèntics" per debilitar la pressió que exerceixen empreses com Uber i Cabify, que operen amb autoritzacions VTC, respecte al sector del taxi, "tradicionalment preservat de la competència".

Perjudici pels usuaris

L'informe assegura que el decret llei 4/2019 suposa "un perjudici immediat pels usuaris" a qui "impedeix" de beneficiar-se d'innovacions tecnològiques que han aplicat els VTC, molts dels quals utilitzen aplicacions de telèfons intel·ligents per contractar el seu servei. Per l'ACCO, vehicles de lloguer amb conductor són una alternativa de mobilitat "molt eficient i satisfactòria des del punt de vist de l'usuari".


En aquest sentit, l'Autoritat en matèria de competència avisa que la disminució d'oferta en el transport de viatgers a través d'una reserva, incentivarà la contractació a mà alçada reservada als taxistes, la "més ineficient" econòmicament i mediambiental.

En l'escrit, l'ACCO retreu l'actuació dels poders públics a qui demana que propici un entorn de mercat que possibiliti l'existència de tots dos sectors, reconeixent drets i obligacions equivalents als operadors de manera que les limitacions legals per operar respectin la proporcionalitat, la no discriminació i la mínima distorsió de l'economia.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat