El decret llei que regula els serveis dels VTC entrarà en vigor aquest divendres. El Govern ha aprovat l'acord que va pactar amb els taxistes i que estableix un temps mínim de precontractació de 15 minuts i prohibeix la geolocalització per a aquest tipus de servei.

Aquesta regulació pretén ser el primer pas d'una "reforma estructural" del sector i té l'objectiu de diferenciar els serveis del taxi i dels VTC. Segons ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, les mesures acordades busquen garantir que les empreses de lloguer de vehicles amb conductor siguin una "alternativa al taxi però no una competència deslleial".

Calvet ha dit que el nou decret llei és una oportunitat per a la convivència i la competitivitat del sector. Considera que el temps mínim de 15 minuts de precontractació és una condició "raonable i proporcional" que no suposa un problema de viabilitat per a les empreses de VTC. 

A més, l'acord habilita els ens locals per augmentar aquest interval de temps mínim entre contractació i prestació efectiva del servei, tal com havia pactat l'AMB en les reunions amb els taxistes que van propiciar l'aturada de la vaga del sector. D'aquesta manera, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, podrà establir l'hora de precontractació per als VTC a l'entorn metropolità.

"No volem cedir ni al xantatge dels carrers ni dels despatxos", ha afirmat el conseller, en referència a l'inici del procés d'acomiadament d'un miler de treballadors que va presentar aquest dilluns l'empresa Vector Ronda. Calvet s'ha mostrat crític amb aquest anunci per part de la companyia de VTC i ha afegit que el Govern vetllarà per garantir els drets dels treballadors. Segons el conseller, les empreses hauran de demostrar que el decret llei té un "efecte clar i directe sobre els seus ingressos" per tal de justificar l'aplicació d'un ERO.

Multes

Per poder controlar l'aplicació d'aquestes noves mesures, el Govern posarà en marxa aquesta mateixa setmana un registre per als VTC. Aquesta base de dades digital servirà per controlar el compliment dels 15 minuts de precontractació i els conductors hauran d'informar la Generalitat de tots els serveis fets, amb menció del lloc d'origen i de destinació dels trajectes.

L'incompliment de la mesura referent al temps previ a la contractació del servei o de la prohibició als VTC de circular per les vies públiques buscant clients en comptes d'estar estacionats en aparcaments o garatges es considerarà una infracció greu i podrà ser sancionada amb multes que poden arribar als 1.400 euros. A partir d'aquest divendres, la Guàrdia Urbana ja estarà habilitada per multar els conductors segons el nou decret.

El conseller també ha aprofitat per recriminar el govern espanyol el "nyap administratiu" que va propiciar la demanda "descontrolada" de llicències de VTC i ha demanat al Partit Popular i Ciutadans que "deixin de bloquejar" la tramitació del reial decret com a projecte de llei. 

Regulació integral

El decret aprovat aquest dimarts és el preludi d'una reforma estructural que ha d'acabar en l'elaboració d'una llei de regulació integral que permeti incloure mesures de "modernització" i adaptació del sector, que es començarà a tramitar l'abril vinent.

Un dels punts clau de la nova normativa serà aconseguir controlar la transmissió de llicències, tant de VTC com de taxi, per evitar l'especulació. En aquest sentit, Calvet ha deixat oberta la possibilitat d'establir un sistema de retorn dels permisos un cop el particular o l'empresa hagin acabat de fer-lo servir. El propietari de la llicència rebrà una compensació proporcional al preu de mercat que fixi el Govern, que sortirà d’un fons especial finançat a través d'algun tipus de taxa que s'imposarà als VTC.