Una mica més de nou anys després de l'accident del tren que va descarrilar a Santiago de Compostel·la, provocant vuitanta morts i gairebé centenar i mig de ferits, arrenca aquest dimecres, 5 d'octubre, el judici de l'Alvia a la Ciutat de la Cultura de la capital gallega. Hi ha dos únics acusats, que són el maquinista, Francisco José Garzón Amo, i un excàrrec de Adif responsable de la seguretat en la circulació, Andrés Cortabitarte. Se'ls imputen vuit desenes de morts per imprudència greu professional, 145 lesions pel mateix motiu i un delicte de danys, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Galícia.

El Ministeri Fiscal sol·licita per a cada un d'ells quatre anys de presó i demanda la inhabilitació del maquinista per al seu ofici durant el temps de la condemna, i la del càrrec de Adif per a qualsevol professió que impliqui gestió, seguretat o responsabilitat en aquest tipus d'infraestructures. La reclamació total de danys i perjudicis en matèria de responsabilitat civil ascendeix a 57.686.635,93 euros. L'expedient principal està format per 44.460 folis, els quals estan dividits en 95 volums, com ha informat el Tribunal Superior de Justícia de Galícia.

Un judici amb gairebé 700 de testificals

El jutjat ha admès les declaracions de 522 testimonis, 21 testimonis-pèrits i 126 pèrits (669 de testificals en total), amb el matís que les parts puguin desistir d'alguna, ja sigui abans o durant el judici. El desplegament a què va obligar la vista oral per la marea negra del petrolier Prestige, catàstrofe de la que estan a punt de complir-se dues dècades, és l'únic comparable al que s'esdevé ara amb l'Alvia. En la causa més gran mai instruïda a Espanya per un delicte mediambiental havien estat deu els anys d'investigació judicial i nou els mesos de judici.

L'accident

L'accident ferroviari de Santiago de Compostel·la o accident d'Angrois es va produir dimecres 24 de juliol de 2013 quan un tren Alvia, que viatjava de Madrid a Ferrol, va descarrilar a la corba A Grandeira de Angrois, a uns tres quilòmetres de l'estació de Santiago de Compostel·la. De les 224 persones que viatjaven a bord, 144 van resultar ferides i 80 van morir. El tren viatjava a 191 km/h quan va entrar a la corba de l'accident, duplicant la velocitat màxima de 80 km/h. Quan el maquinista es va adonar de la situació, va accionar el fre d'emergència. L'accident va ser gravat per una càmera de seguretat que mostra els tretze vehicles descarrilant i quatre donant-se la volta. La investigació judicial de l'accident va acabar en desembre de 2018 amb el maquinista del tren, Francisco José Garzón, i el director de Seguretat en la Circulació de Adif, Andrés Cortabitarte, com a únics imputats. És un dels accidents ferroviaris més greus d'Espanya.