Noves dades que preocupen per l'empitjorament del nivell d'estudis dels alumnes espanyols. En concret el que ha fet l'Estudi Internacional de Tendències en Matemàtiques i Ciències (TIMSS) i constata que l'alumnat de quart curs de Primària, amb 9 o 10 anys d'edat, han empitjorat en el seu rendiment sobre Ciències (set punts menys) i Matemàtiques (tres menys) respecte el 2015, allunyant-se de la mitjana de l'OCDE i la UE.

El TIMSS és un informe que l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) de l'OCDE fa cada quatre anys i aquesta última edició, de 2019, s'ha realitzat sis anys després de l'entrada en vigor a Espanya de la Lomce o llei Wert . A Primària es va aplicar a partir de el curs 2014-15. Així doncs, ha conclòs que el rendiment mitjà en Matemàtiques dels estudiants espanyols ha patit "un lleuger descens" respecte a 2015 i en Ciències "un descens significatiu", tot i que en cap de les dues àrees s'ha tornat als mals nivells del 2011.

En Matemàtiques obtenim 502 punts (505 fa quatre anys), lluny de la mitjana OCDE (527 punts) i del total UE (513 punts). En Ciències, 511 punts (518 fa quatre anys), també per sota de l'OCDE (526 punts) i la UE (514 punts). Per Matemàtiques es van avaluar nombres, mesures i geometria i dades, sent en el primer on hem obtingut millor resultat. I per a Ciències es va incloure ciències de la vida, ciències físiques i ciències de la Terra, aquesta última amb les dades més òptims.

Catalunya també baixa en Matemàtiques

Espanya va participar en la versió digital eTIMSS i va fer les proves entre maig i juny de l'any passat, amb una mostra de més de 500 escoles i 9.500 estudiants. Diverses regions van participar per tenir dades representatives propis: Castella i Lleó, Catalunya (ambdues baixen en les dues disciplines), la Rioja, Astúries (ambdues pugen en matemàtiques i baixen en ciències), i Ceuta i Melilla (sense dades de 2015). Madrid, que descendeix en els dos ensenyaments, va intervenir com a entitat de referència, és a dir, com qualsevol dels 58 països participants, inclosa Espanya.

Pel que fa al rànking internacional, encapçala la llista Corea (600 punts), seguida per Japó, Irlanda de Nord i Anglaterra. Espanya (502) està només per sobre de Nova Zelanda, França i Xile. Per comunitats, Castella i Lleó (528) i la Rioja (527) presenten puntuacions mitjanes properes a l'OCDE i més altes que Astúries (520), Madrid (518) o Catalunya (494), Ceuta (462) i Melilla (458). Cal recordar que el 2015 les puntuacions van ser: Castella i Lleó (531), Madrid (525), Astúries (518), la Rioja (518) i Catalunya (499).

Els resultats en Ciència

El rendiment mitjà dels estudiants d'Espanya (511), encara que per sota de PISA / UE, és superior a Itàlia, Portugal, Nova Zelanda, Bèlgica, Malta, França i Xile. En Ciències és de nou Corea la millor (588), seguida del Japó, Finlàndia i Letònia.

Entre comunitats, Castella i Lleó (535), Astúries (534) i la Rioja (531) presenten punts més alts que OCDE i UE. També són més alts que les de Madrid (523), Catalunya (504), Ceuta (476) i Melilla (470). Si ho comparem, les dades del 2015 eren: Castella i Lleó (546), Madrid (539), Astúries (538), la Rioja (532) i Catalunya (511). El rendiment més baix de l'alumnat espanyol va ser en ciències físiques.

Diferència de gènere

Els nois rendeixen per sobre de les noies en Matemàtiques a la majoria de països. Les diferències més grans estan al Canadà o Xipre (19 punts a favor d'ells). A Espanya, 15 punts, per sobre de l'OCDE (9 punts) i la UE (11 punts). En Ciències és diferent. En sis dels sistemes, entre ells Espanya, no es troben diferències significatives. La major entre estudiants espanyols es dona en ciències físiques, on els nois rendeixen millor.

Entre l'alumnat amb, com a mínim, un progenitor amb titulació superior i aquell que els seus pares no han passat de l'educació obligatòria es detecta una diferència significativa en Matemàtiques. Espanya es queda en 54 punts, menys que l'OCDE (75 punts) i la UE (62 punts); la màxima diferència es dona a Astúries (61 punts), mentre que la menor és a Castella i Lleó (41 punts).

L'alumnat que ni té habitació pròpia ni internet a casa a Espanya (2%) és inferior a OCDE i UE (3% en ambdós). I els que compten amb habitació pròpia i internet representen el 72% a Espanya (70% OCDE i 68% UE), encara que lluny de Noruega (89%) o Dinamarca (88%). El 33% dels estudiants espanyols té ordinador a classe de Matemàtiques però gairebé la meitat (47%) ho té per a Ciències.

Pel que fa a el nombre de llibres a casa, gairebé el 40% de l'alumnat de OCDE i UE diu tenir un màxim de 25, xifra a Espanya de l'42%. I una dada curiosa: Espanya és el segon país amb major grau de satisfacció amb la seva professió del professorat de Matemàtiques i el tercer en Ciències.