Una altra matèria es revolta contra el seu arraconament a l'ESO i el batxillerat catalans. En el marc de les protestes dels docents de ciències, ara han estat els geòlegs els qui han aixecat la veu per la seva particular recessió en els actuals currículums escolars de la LOMLOE. La Universitat de Barcelona (UB) ha recordat aquest dijous que la Geologia ostenta el mateix rang que la Física, la Química i la Biologia, però que això no ha evitat que hagi estat gairebé eliminada totalment dels plans educatius en pro de les pedagogies competencials i "per àmbits sense fonament empíric que la LOMLOE promou amb l'eliminació de les especialitats científiques en general". "Això s'ha evidenciat davant els mals resultats en ciències de les últimes proves PISA, en les TIMMS de matemàtiques o en l’ara fusió de la Geologia amb la Biologia del primer de batxillerat a Catalunya", afegeix.

Els geòlegs recorden que la DANA de València, l'erupció del volcà de La Palma o l'enfonsament del barri del Carmel a Barcelona han estat desastres que, "sota una major prevenció geològica, haurien reduït el seu impacte en destrucció i despesa pública". També remarquen que "actualment, són nombroses les decisions que han de prendre empreses, entitats i governs en assumptes geològics", però lamenten que "els professionals i la societat estan cada vegada menys formats en Geologia i en ciències en general", i que aquests coneixements són "gairebé inexistents" en els currículums dels centres de secundària i batxillerat

Sense solucions per part del Ministeri d'Educació

De fet, es queixen que la Geologia i les Ciències Ambientals reben "unes ponderacions ínfimes" a la selectivitat. "I, recentment, passa el mateix en el decret que unifica Geologia amb Biologia a primer de batxillerat a Catalunya", subratllen. Els degans de les facultats on s'imparteixen ensenyaments de Geologia i altres entitats com l'Associació Espanyola per a l'Ensenyament de les Ciències de la Terra (AEPECT), l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC), la Societat Geogràfica Espanyola (SGE), la Societat internacional de geologia i mineria per al desenvolupament i gestió del territori (Sigmadot) i Geologia en Lluita han denunciat "aquest fet flagrant" al Ministeri d'Educació, però han criticat que no han rebut "cap solució".

"És molt preocupant que la política educativa hagi esborrat gairebé la Geologia i les altres ciències en els currículums de l'ESO i batxillerats", expressa el comunicat de la UB. Així, critica la promoció d'itineraris educatius amb més optatives en detriment d'especialitats troncals, ja que tal cosa és "repetir l'error dels noranta amb l'excés d'optatives que va anul·lar els coneixements generals entre els nostres alumnes en matemàtiques, llengües, ciències i humanitats". "Cal preguntar-se si eliminar la Geologia dels nostres currículums educatius surt a compte atès que la cultura geològica salva vides, protegeix propietats i estalvia impostos", es qüestionen els geòlegs, que conclouen amb duresa: "En cas de no promoure la cultura geològica, al final els donarem la raó als terraplanistes, confondrem un dinosaure amb una excavació medieval, i direm que l’aigua subterrània es prospecta amb un pèndol, que, per cert, ja passa".

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!