Bird, l'empresa nord-americana de mobilitat compartida, haurà de deixar de prestar el seu servei a Saragossa a partir de setembre, segons ha determinat l'ajuntament de la ciutat després de no concedir-li la pròrroga en l'autorització per incompliment de les condicions actuals que s'exigeixen per poder donar servei a Saragossa. Fins ara, la ciutat ha ofert aquest servei de la mà de Bird i Reby, la companyia que continuarà operant.

L'ajuntament ha obert expedient sancionador a Bird per incompliment de les condicions. Malgrat que s'ha compromès a solucionar-los ben aviat, aquest incompliment, segons va explicar la regidora de mobilitat, Natalia Chueca, en la Comissió de Serveis Públics i Mobilitat del passat 23 de juny, comporta que el consistori hagi decidit no atorgar-li a l'empresa americana una pròrroga mentre no arriba la nova licitació.

Es pot recordar que l'actual adjudicació finalitzava en primera instància el 22 de maig i després d'una pròrroga atorgada per la pandèmia de Covid-19 ho farà el 2 de setembre. Serà l'empresa Reby l'única que continuï mentrestant operant a la ciutat.

L'Ajuntament de Saragossa està treballant en la licitació del servei de patinets de lloguer. Està previst que el consistori publiqui el plec per a l'adjudicació del servei més endavant, encara que les condicions podrien conèixer-se aviat.

De moment, aquesta és la segona ciutat en la qual es coneix que Bird deixarà d'operar per decisió municipal en pocs dies. L'Ajuntament de Màlaga va decidir expulsar l'empresa californiana del procediment d'atorgament de llicències de patinets compartits a la seva ciutat per incompliment de la normativa de la Direcció General de Trànsit. Segons la DGT, els patinets han de tenir limitada la velocitat per no superar els 25 km/h i que la potència no sobrepassi els 250 watts, una cosa que l'operador ha estat incapaç de demostrar a la ciutat de Màlaga.

El director de Bird a Espanya, Toni Riera, va rebutjar firmar la declaració responsable que li sol·licitava l'Ajuntament de Màlaga per certificar que els seus vehicles compleixen amb la normativa, una de les opcions que tenia per poder continuar operant a la ciutat, i va optar per presentar la documentació, una cosa que tampoc no va succeir de forma satisfactòria.

Aquesta decisió ha plantejat el dubte que tots els vehicles de Bird, que actualment també té desplegat a Madrid i Tarragona, compleixin la normativa vigent. En el cas de la ciutat de Tarragona, Bird continua operant, encara que ha començat a reduir la seva flota després del requeriment de l'ajuntament de la ciutat en el qual li sol·licitava aportar la documentació acreditativa de la potència i velocitat màxima de fabricació dels seus vehicles.