La Direcció General de Trànsit (DGT) posa en marxa a partir d’aquest 1 d’octubre un nou model d’examen teòric per obtenir el permís de conducció. El canvi respon a la necessitat d’actualitzar les proves a les noves normes de circulació i a la realitat de la mobilitat urbana actual. Fins ara, l’examen es basava en 30 preguntes tipus test, amb un màxim de tres errors permesos. Aquest format no desapareix, però sí que es modifica el contingut de les preguntes. Des d’avui, els aspirants hauran de conèixer i interpretar el nou catàleg de senyals viaris, en vigor des de l’1 de juliol, que inclou actualitzacions i noves senyalitzacions desconegudes fins ara per a molts conductors.

L’objectiu de la reforma és evitar que la prova sigui només un exercici de memorització i aconseguir que els futurs conductors aprenguin a aplicar les normes en contextos reals de circulació. Així ho ha explicat el director general de Trànsit, Pere Navarro, que ha subratllat la importància de formar conductors capaços d’anticipar riscos i reaccionar amb criteri davant situacions de perill.

Tot i que el canvi immediat afecta únicament la incorporació dels nous senyals en els tests, la DGT ja treballa en una segona fase prevista per al 2026. Segons ha explicat el director general de Trànsit, Pere Navarro, els exàmens inclouran vídeos curts amb escenes reals de trànsit, en què els aspirants hauran d’identificar possibles riscos i demostrar la seva capacitat de percepció i reacció. Aquest sistema, inspirat en proves similars al Regne Unit, busca fomentar una conducció més reflexiva i segura.

Amb aquesta reforma, la DGT vol millorar la percepció del risc entre els nous conductors i contribuir a reduir la sinistralitat a les carreteres. Des d’avui, doncs, els alumnes hauran d’estar al dia amb la nova senyalització i preparar-se per a un examen que vol acostar-se més a la realitat de la conducció diària.

Els nous requisits per al permís de moto

Aquest no és l’únic canvi recent que impulsa la DGT. L’organisme també ha actualitzat els requisits per obtenir el permís de moto A, que permet conduir motocicletes de qualsevol cilindrada. Des d’ara, cal tenir més de 20 anys, disposar de l’A2 durant almenys dos anys i fer un curs que posa un èmfasi renovat en la conscienciació i la seguretat viària. La mesura respon al fet que els conductors amb aquest permís són majoritaris en els sinistres mortals. Els cursos incorporen més hores de circulació en vies obertes —especialment en carreteres convencionals, on es concentren bona part dels accidents mortals— i fan obligatori l’ús de l’airbag, considerat un element clau per protegir el tòrax, una de les zones més afectades en els accidents de motoristes.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!