El curs que ve s'estrenarà un nou Batxillerat, reforma que entrarà en vigor el curs que ve. El renovat Batxillerat serà més flexible, opcional i obert, permetrà passar de 1r a 2n amb dos suspensos i obtenir el títol amb una assignatura pendent, recupera Història de la Filosofia de 2n i, també a 2n, Història d'Espanya començarà l'any 1812, en comptes d'en la Prehistòria, com passa ara. El nou currículum, que rebrà aquest dimarts el vistiplau del Consell de Ministres, s'organitza en matèries comunes, de modalitat i optatives (sumen més de quaranta assignatures).

Igual que a la resta de currículums aprovats al llarg d'aquest any en complint de la Lomloe (Infantil, Primària i Secundària), el Ministeri d'Educació només fixa els ensenyaments mínims -els sabers bàsics de cada matèria i les hores que cal dedicar-los-, que representen el 60% per a les comunitats sense llengua cooficial i el 50% per a les quals sí que la tenen. Així, les conselleries d'educació de cada comunitat són les que elaboren els currículums, el Ministeri únicament fixa els ensenyaments mínims, que no és el mínim que cal donar a les aules, sinó el mínim que han de desenvolupar les comunitats.

Novetats

Entre les novetats que introdueix figura l'opció de cursar-lo en tres anys en circumstàncies especials; crea una nova modalitat (Batxillerat General); es recupera la doble via en la modalitat d'Arts (Arts Plàstiques, Imatge i Disseny; i Música i Arts Escèniques) i es mantenen els exàmens de recuperació (a Secundària s'han eliminat aquest any). Tal com recull la llei Celaá (Lomloe), el títol podrà obtenir-se des d'altres ensenyaments i de manera excepcional es traurà amb un suspens, una cosa que ja passa des de fa dècades a la Universitat.

Delimitar l'abandonament escolar

El reial decret posa especial atenció a l'orientació educativa i professional, incorporant la perspectiva de gènere, i no posa tant èmfasi en quins temaris entren, sinó en què es vol aconseguir, quines competències ha d'adquirir l'alumne (l'anomenat Perfil de Sortida). La normativa parla dels sabers bàsics, que no són interminables llistats de temes, sinó que és una barreja de coneixements, habilitats o destreses i actituds, per exemple saber buscar informació o saber tractar les dades amb objectivitat. Una de les seves finalitats és delimitar l'abandonament escolar -dels més alts de la Unió Europea- i assolir l'objectiu europeu que el 90% dels alumnes obtinguin la titulació d'aquesta etapa o d'FP de Grau Mitjà (actualment entorn del 70%).

Quatre modalitats

El Batxillerat es podrà cursar per quatre modalitats diferents: Arts, Ciències i Tecnologia, General i Humanitats i Ciències Socials. Aquestes són les matèries comunes:

  • Les matèries de primer curs comunes per a tots els alumnes seran Educació Física, Filosofia, Llengua Castellana i Literatura I, Llengua Cooficial i Literatura (si n'hi hagués) i Llengua Estrangera I.
  • Les matèries comunes de segon curs seran Història d'Espanya, Història de la Filosofia, Llengua Castellana i Literatura II, a més de Llengua Cooficial i Literatura II (si n'hi ha) i Llengua Estrangera II.

Modalitat de Ciències i Tecnologia:

  • S'incorporen sabers relacionats amb l'estreta interacció entre geosfera i biosfera a les matèries Biologia, Geologia i Ciències ambientals de 1r curs i a Geologia i Ciències ambientals de 2n curs.
  • Per respondre a l'ampli ventall de titulacions d'educació terciària a les quals s'orienta aquesta modalitat, en el 2n curs es podrà optar entre Matemàtiques II (d'orientació més tecnològica o científica) o Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials II (més enfocada en l'anàlisi i interpretació de dades).
  • Es configura una nova matèria, Tecnologia i Enginyeria, que vol apropar a l'alumne, a aquest entorn formatiu i laboral.

Modalitat d'Humanitats i Ciències Socials:

  • Es podran cursar simultàniament Llatí o Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials a fi de flexibilitzar l'oferta i afavorir la trobada|encontre entre dos camps de coneixement tradicionalment separats.
  • La nova matèria Empresa i disseny de models de negoci de 2n curs pretén enfrontar l'alumnat, des d'un enfocament teoricopràctic, al disseny de projectes d'empresa.

Modalitat d'Arts:

  • Es crea l'assignatura de Literatura dramàtica en la modalitat de Música i Arts escèniques, ja que Literatura universal  -que es continua oferint en Humanitats i Ciències Socials- proposava un currículum massa extens que no permetia aprofundir en el gènere dramàtic.
  • També hi haurà una nova matèria, Cor i tècnica vocal, de caràcter pràctic.
  • Cultura audiovisual i Fonaments artístics es redissenyen i s'incorpora l'assignatura de Projectes Artístics.

Modalitat General:

  • S'incorporen Matemàtiques generals i Ciències generals per garantir la formació matemàtica i científica que aquest alumnat necessita per enfrontar-se als desafiaments del segle XXI com a ciutadans informats i compromesos, ja que les matèries comunes del Batxillerat tenen un perfil essencialment humanístic.


L'avaluació del Batxillerat serà contínua i el professorat decidirà, al terme del curs, si l'alumne ha aconseguit els objectius i competències adequades. Es mantenen els exàmens de recuperació. Es passarà de 1r a 2n quan s'hagin superat totes les matèries cursades o es tingui avaluació negativa en dos com a màxim, i serà obligatori matricular-se en 2n de les suspensas de 1r. Per obtenir la titulació serà necessària l'avaluació positiva en totes les matèries, encara que excepcionalment es podrà aconseguir amb una única matèria pendent i es compleixi que l'alumne ha assolit les competències adequades, no hi hagi hagut una inassistència continuada i no justificada i l'estudiant s'hagi presentat a les proves i que tingui una mitjana aritmètica de les qualificacions igual o superior a cinc.