Enmig d’una vaga de cinc dies de mestres i professors, el Departament d’Educació ha presentat aquest divendres l’esborrany definitiu del nou currículum escolar. I ho ha fet eliminant-ne els aspectes més polèmics. Els nens que suspenguin una assignatura ja no rebran una qualificació amb el terme ‘En procés d’assoliment’ i se’ls puntuarà amb el concepte ‘No assolit’. I, per altra banda, la conselleria de Josep Gonzàlez-Cambray ha optat per acabar salvant l’assignatura de filosofia, que en el primer esborrany havia estat esborrada del mapa. Ara, però, els alumnes de 4t d’ESO podran seguir triant aquesta assignatura com a optativa. 

El Departament ha informat avui que el canvi més destacat que s’introdueix en aquest nou currículum és la introducció de 945 hores de gestió autònoma a l’etapa de primària, i de 560 a l’educació secundària. Això, però, provoca una rebaixa lineal de la mateixa proporció a totes les assignatures que es podien reduir. Ara bé, la intenció d’Educació és que ara els centres tinguin més llibertat per interrelacionar continguts i aprenentatges, com per exemple, lligar la Tecnologia amb les Matemàtiques; o la Biologia amb la Llengua, a través de la interpretació de textos, segons ha explicat en roda de premsa la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora.

 

Mora ha argumentat per què el Departament ha acabat fent marxa enrere i acceptant que qualificar els alumnes amb un ‘No assolit’ és millor. La secretària ha insistit que la intenció del Departament era fer entendre que “l’alumne encara està aprenent” i que l’educació “no va de blancs i negres". Però la comunitat educativa ha respost al primer esborrany de la conselleria assegurant que les famílies no entendries el concepte ‘En procés d’assoliment’, i que cal que els pares dels alumnes entenguin que el seu fill ha suspès l’assignatura. 

El Departament també ha informat aquest divendres que, pel que fa a l’educació secundària, es dota els centres de “més autonomia”, i que els criteris d’avaluació es basaran en les competències, mentre que fins ara “estaven basats en el continguts”. També s’incorporen com a objectius del Departament el benestar emocional dels alumnes, la perspectiva de gènere, la qualitat de l’educació lingüística i la consciència democràtica i global (ODS), que s’han de projectar en totes les àrees.

Mora ha insistit en aquesta presentació que el Govern només es pot limitar a enviar un esborrany perquè el Departament encara està “a l’espera de rebre els reials decrets de Madrid”. “Ara com ara encara no els tenim, i és per això que només podem enviar un esborrany”, ha manifestat des de la seu de la conselleria. Cal recordar que el Govern s’ha vist obligat a presentar un nou currículum als centres escolars catalans perquè així ho diu la nova llei d’educació del govern espanyol, la LOMLOE.