Un total de 50 sirenes d'alerta han sonat amb força aquest dimecres al voltant de les 10.00 h en 22 municipis del Barcelonès, el Baix Llobregat i els vallesos, en un nou simulacre de risc químic que ha portat a terme Protecció Civil en una àrea que aplega 500.000 habitants. Els sistemes s'han activat "correctament", segons ha valorat la directora de Protecció Civil, Marta Cassany, que ha anunciat que almenys un 70% de la població de les zones on s'ha fet el simulacre ha rebut el missatge d'alerta simultani al seu telèfon mòbil. El conseller d'Interior, Joan Ignasi Elena, i Cassany han fet seguiment del simulacre des de la seu del Departament a Barcelona.

Com ja s'havia fet en simulacres previs, el Govern ha habilitat una enquesta anònima a través de la qual els ciutadans han pogut informar si han rebut l'alerta que s'ha enviat als mòbils. La directora també ha remarcat que durant el simulacre només s'han registrat 27 trucades al telèfon d'emergència 112, una xifra "molt petita", i menor que la de les proves anteriors. "És una dada molt bona, que demostra que la població era coneixedora i estava informada que s'estava fent aquesta prova", ha celebrat.

El simulacre, explica Cassany, té com a objectiu "provar que les sirenes funcionen i especialment sensibilitzar la població que viu o treballa en zones on hi ha risc químic, de forma que sàpiguen què fer en cas d'accident greu". "Cal que en aquests casos la ciutadania tingui clar que el principal consell és confinar-se a l'edifici on es trobi o el més proper, tancant portes, finestres i ventilació", ha agregat. El cap de Protecció Civil a la demarcació de Barcelona, Joan Ramon Cabello, ha valorat molt positivament el simulacre i ha destacat la importància de conscienciar i informar la ciutadania de què suposa viure en una zona amb risc químic, així com de poder provar un simulacre de confinament, la "mesura estrella" de protecció.

Prova pilot de confinament a Sant Boi

Paral·lelament, el simulacre d'aquest dimecres ha inclòs també una prova pilot a Sant Boi de Llobregat, que amb més de 80.000 habitants és un dels municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona amb un volum més gran de població en risc en cas d'accident químic —principalment per la presència d'una potabilitzadora d'aigua, segons ha assenyalat Protecció Civil—. Totes les escoles del municipi han fet un simulacre de confinament: han deixat el que estaven fent a classe, s'han posat a resguard de forma ordenada, han abaixat persianes, tancat finestres i s'han mantingut confinats fins a la nova sirena que anuncia la fi del risc.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!