La desapareguda aerolínia alemanya Air Berlin, polèmica pels seus atacs contra la llengua catalana i que va deixar d’operar a finals d’octubre ofegada pels deutes, ha anunciat que subhastarà el seu inventari en les properes setmanes.

Entre els objectes que sortiran a subhasta hi ha seients de primera classe, carrets de les begudes, vaixelles de la companyia, mantes, joguines i fins i tot xocolatines.

Air Berlin, que va arribar a ser la segona companyia alemanya per darrere de Lufthansa, utilitzarà els diners recaptats a la subhasta per indemnitzar els seus creditors després de la fallida total de l’empresa, anunciada al mes d’agost malgrat un crèdit del Govern alemany de 150 milions d’euros que no van servir per impedir el tancament de l’empresa.

Polèmica amb el català    

L’any 2008 Air Berlin va fer unes declaracions polèmiques contra la llengua catalana per mitjà d’un editorial signat pel director general de la companyia, Joachim Hunold, en què assegurava que "La partició d'Espanya en nacionalismes regionals és de fet un retorn als miniestats medievals. Fins ara em pensava que vivíem en una Europa sense fronteres".

En l’escrit, Hunold vaticinava la desaparició de "la llengua d'un imperi mundial" en referència a l’espanyol, al temps que ironitzava sobre la pronunciació de paraules catalanes com platja i considerava que a les escoles balears "l'espanyol és una llengua estrangera més, com l'anglès o l'alemany".

L’article era la resposta del president de la companyia a la carta que la directora general de Política Lingüística Balear va enviar demanant que l'aerolínia alemanya utilitzés el català en les comunicacions amb els seus clients. "Els he d'impartir classes de català per decret als meus treballadors?", deia l'editorial de Hunold, "És que ja no parlen en castellà?", afegia. Un text que no va agradar gens i es va traduir en un boicot a la companyia i en una campanya d'enviament massiu de cartes en senyal de queixa. Malgrat la pressió, Air Berlin no va fer cap gest en favor de la llengua catalana.