El president dels Estats Units, Donald Trump, ha anunciat que està disposat a “tallar el comerç amb Espanya” arran del desacord amb el govern espanyol de Pedro Sánchez per la guerra contra l’Iran i per la despesa militar dins l’OTAN. Durant una reunió a la Casa Blanca amb el canceller alemany, Friedrich Merz, Trump ha acusat Espanya de ser “un aliat terrible” per no haver acceptat incrementar la inversió en defensa fins al 5% del PIB i per no permetre l’ús de la Base Naval de Rota i la Base Aèria de Morón en operacions relacionades amb el conflicte. El president nord-americà ha assegurat que podria prendre represàlies immediates i imposar aranzels, i ha afirmat que ja ha traslladat al seu secretari del Tresor la voluntat de tallar relacions comercials amb Espanya. Anant més enllà, durant aquesta trobada amb la premsa, Trump ha plantejat directament un "embargament": "Demà, o millor, avui, podria aturar tot el que tingui a veure amb Espanya, qualsevol negoci. Ho puc aturar. Embargaments... el que sigui. Què us sembla?". 

 

"No necessitem res d'Espanya" 

El discurs de Trump contra Espanya i el seu govern ha estat contundent. Primer, ha recordat el conflicte per la despesa en defensa, ja que Sánchez es va negar en rotund a incrementar-la fins a un 5%, tal com ell mateix havia demanat. "I ara ens diuen que no podem emprar les seves bases. Molt bé. És clar que podem emprar les seves bases, hi podem viatjar quan vulguem i fer-les servir. Ningú no ens dirà que no ho podem fer", ha advertit Trump des del Despatx Oval.

"Han estat molt poc amables", ha insistit el president nord-americà, afegint que "Espanya no té absolutament res que necessitem, a banda de bona gent. No tenen un bon lideratge", apuntant directament cap a Pedro Sánchez, a qui retreu en reiterades ocasions la seva posició sobre la despesa en defensa. "Van ser els únics que no estaven d'acord a incrementar la despesa fins a un 5%. Diria que no van accedir a res. Deien que volien seguir gastant un 2"% i ni tan sols gasten això. Així que hem decidit tallar qualsevol negoci amb Espanya", ha sentenciat, un comentari que fa gràcia a Merz, assegut al costat de Trump durant les seves declaracions. Segons ha afirmat, ja li ha comunicat a "l'Scott", en referència a Scott Bessent, secretari del Tresor de la seva administració que ha de trencar les relacions. 

Diumenge a la tarda, els Estats Units van mobilitzar fins a onze avions cisterna de les bases espanyoles de Morón de la Frontera (Sevilla) i Rota (Cadis) per reubicar-los en altres bases europees des de les quals sortir a donar suport a les maniobres de guerra contra l'Iran. Hores abans, el govern espanyol havia expressat la seva negativa del govern espanyol que s'utilitzin les bases nord-americanes en territori espanyol com a enclavament per a l'operació Fúria Èpica

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!