Després de tres setmanes monitorant una desena de treballadors de la campanya de la fruita a Térmens (la Noguera), en el marc d'un estudi de la Universitat de Lleida, el grup d'investigadores apunta que la ingesta d'aigua barrejada amb electròlits, és a dir, sodi i potassi, milloraria l'estat de deshidratació dels temporers davant les altes temperatures. La investigació s'ha dut a terme coincidint amb l'inici de la campanya de collita de la pera llimonera, que va començar a finals del mes de juliol, i forma part del projecte Hidroponent, que l'any passat ja va recollir dades dels treballadors, determinant que la meitat d'aquests presentaven signes de deshidratació.
Per a realitzar la investigació, els treballadors han estat equipats amb uns sensors no invasius, que calculen el seu estat d'hidratació en detectar la pèrdua d'aigua i electròlits, com el sodi, a partir de la suor. D'una banda, un dispositiu mesura la sudoració en temps real i un altre l'acumulada. L'estudi consistia en la ingesta cada hora, per part dels treballadors, d'aigua fresca enriquida amb electròlits. A partir d'aquí, les investigadores han fet un seguiment de la seva resposta física a la pèrdua de líquids i sodi durant la jornada laboral.
Coincidint el treball de camp amb els dies de més calor d'aquest estiu, els primers resultats preliminars assenyalen que les persones que no segueixen la pauta d'aigua amb electròlits perden més sodi i potassi que la resta de treballadors que la segueixen. Per tant, "preveiem que quan analitzem els resultats puguem veure que els electròlits aporten aquesta necessitat de reduir aquesta deshidratació que acabem patint tots quan ens exposem a altes temperatures durant molta estona a l'aire lliure", ha explicat la investigadora del projecte Anna Espart en declaracions a l'ACN.
Detecció precoç dels símptomes de deshidratació
L'objectiu principal, doncs, és poder identificar els factors de risc per a la salut associats a les altes temperatures, la qual cosa facilitarà la detecció precoç de la deshidratació i el seu abordatge de manera personalitzada i adaptada al context. Justament, durant la darrera onada de calor que ha viscut Catalunya a principis d'aquest agost va morir un temporer a Alcarràs quan estava treballant a la collita de la fruita. L'home, de 61 anys, va patir una insuficiència cardiorespiratòria aguda en un context d’estrès originat per la calor. Així, els resultats que s'obtinguin d'aquest estudi serviran, tant per a les administracions com per a ens relacionats amb la campanya de la fruita, per dissenyar quines intervencions contra la deshidratació s'han d'implementar, no només amb els temporers sinó amb qualsevol persona que treballa en condicions similars.
Enmig de la polèmica, originada per la mort del temporer d'Alcarràs, l'organització Fruita amb Justícia Social va exigir paralitzar la collita en aquelles empreses que "no protegeixin els seus treballadors davant les altes temperatures" i va considerar "inexplicable" que s'obligui a treballar persones amb temperatures superiors als 40 graus.