Els Agents Rurals tenien previst, la setmana entrant, durant un parell de dies, una sessió de formació en autodefensa per als integrants d'aquest cos operatiu, a la base militar de l’exèrcit espanyol de Sant Climent Sescebes, a l’Alt Empordà, segons han denunciat, en sengles preguntes al Parlament de Catalunya, Junts per Catalunya i Esquerra Republicana. Els dos partits han denunciat que, tot i que abans aquest tipus de formacions s'havien fet en gimnasos privats, a través dels Mossos d'Esquadra o a l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC), ara s'havia convocat els membres del cos d'Agents Rurals de la regió de Girona a fer aquesta formació a la base militar empordanesa.

Junts i Esquerra, per separat, han presentat diverses preguntes a la consellera d'Interior, Núria Parlon, per forçar la titular del departament d'on pengen els Agents Rurals a respondre sobre aquesta decisió, que consideren “absolutament inadequada” per a un cos que, per definició, és "civil, ambiental i de proximitat". Per Esquerra, formar els Agents Rurals amb militars és un “intent d’espanyolització i militarització” de la formació i apunta directament al president Salvador Illa i a la consellera Parlon. Per la seva banda, Salvador Vergés, portaveu de Junts al Parlament i diputat per la demarcació de Girona, ha demanat també a Interior saber quants agents han estat convocats a aquesta formació a la caserna de l'exèrcit espanyol i, alhora, saber si aquest canvi de criteri que denuncien s'implementarà a tot el país. "Res justifica que la seva formació es desenvolupi en equipaments militars, que no responen ni a la seva funció ni als valors del cos", defensen els dos partits en les dues preguntes a la consellera Núria Parlon.

Agents Rurals anul·la la formació

Segons ha pogut saber ElNacional.cat, el curs, que estava previst per als dies 3 i 5 de febrer de 2026 a la caserna de Sant Climent Sescebes, enfocat com una jornada formativa de procediments i tècniques d'autoprotecció, s'ha "anul·lat" i no hi ha prevista, ara per ara, si més no, no s'ha comunicat als efectius dels Agents Rurals, quina data se celebrarà. La informació sobre aquest ajornament de la jornada de formació la signa el mateix cap dels Agents Rurals, l'inspector Mur, i també el cap de l'Àrea de Continguts i Instructors dels Agents Rurals. Tot i que ara per ara no hi ha versió oficial dels Agents Rurals sobre aquesta anul·lació, tot i ser preguntats per aquest diari, els partits independentistes asseguren que la seva pressió, en dues preguntes al Govern presentades avui al Parlament de Catalunya, ha provocat que ho aturessin i s'acabés anul·lant.

El que sí que han volgut explicar des d'Agents Rurals que el departament d'Interior va rebre l'oferiment per fer ús de les instal·lacions de la base espanyola de Talarn, al Pallars, per part de la delegació del govern espanyol a Catalunya, per fer aquestes jornades de formació en defensa personal. Des de l'any 2019 -abans del govern actual del PSC- que es fan a Talarn i la idea era fer-ho també aquest 2026 a Sant Climent, tot i que ara, com ha pogut saber aquest diari, s'han anul·lat. Segons Agents Rurals, aquestes pràctiques que reben els membres del cos no es poden fer a les instal·lacions que tenen actualment arreu del país si bé, a les noves àrees regionals projectades, sí que hi haurà equipament per fer la formació en autoprotecció. Després de l'enrenou generat per Junts i Esquerra, criticant l'ús d'espais militars per fer aquesta formació, caldrà veure què acaba fent la directora general, Elisenda Pérez -exmilitant del PSC de Calonge i, fins com a mínim l'any 2024, militant d'Esquerra, que ha mantingut el càrrec tot i el canvi de Govern-, i si torna a programar accions de formació en instal·lacions sota control espanyol. No només els Agents Rurals fan pràctiques en bases militars. És habitual que els Mossos d'Esquadra d'unitats especials també facin ús dels espais de Sant Climent i de Talarn, tal com han confirmat fonts policials a ElNacional.cat.
 

EuropaPress 5763537 agents rurals estrenan nueva embarcacion grup suport mati agents rurals
Els Agents Rurals han anul·lat la formació per la pressió dels grups polítics independentistes / Cedida
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!