L'aeroport del Prat es blinda i ja no s'hi pot entrar sense targeta d'embarcament, segons publica aquest dimarts La Vanguardia. La mesura està en marxa des de l'últim cap de setmana i té per objectiu no deixar que hi entrin ni persones sense llar, ni carteristes, ni tampoc embaladors il·legals de maletes —col·lectius que, segons Aena, generen problemes de convivència i desenvolupen activitats irregulars. Així, Aena ha posat controls tant a les sortides del metro i del tren, i també als accessos principals a les terminals. Fins i tot, les persones que vagin a buscar algun conegut poden veure's obligades per les autoritats a mostrar una captura de pantalla del vol que espera.

Les restriccions també afecten els taxistes, que des de finals de novembre ja han de portar un cartell amb les dades del client que recullen si volen accedir a la zona de recollida de passatgers. Ara bé, és veritat que els taxistes celebren la mesura, ja que deixa fora els taxistes pirata que sovint es colaven al Prat. En qualsevol cas, Aena es justifica adduint el dret d'admissió i matisa que es tracta de controls intermitents, que poden ser aleatoris o estables, segons les necessitats del moment i a criteri de la Seguretat Aeroportuària. Actualment, els controls estan a les dues terminals i es fan durant to el dia. És a dir, que no es tracta d'una mesura provisional.

Una mesura que ja es feia a Madrid

La mesura no és pas nova a l'Estat. El maig d'enguany ja es va instaurar a l'aeroport de Barajas, a Madrid, amb l'objectiu d'"evitar que s'agreugi la situació generada per la pernoctació de persones sense llar en les terminals". En un comunicat, Aena limitava les restriccions a la franja entre les 21.00 i les 5.00 hores, quan l'activitat a l'aeroport és més baixa. "Podran accedir a les terminals en aquestes franges aquells passatgers que porten el document de transport —bitllet o targeta d'embarcament—, els seus acompanyants tant de sortida com d'arribada i els treballadors de l'aeroport", aclarien. Al respecte, també deien que "aquests controls d'accés no suposen el tancament de les terminals, sinó que les entrades i les sortides a l'interior dels edificis estaran limitades a unes portes concretes".

Com en aquesta ocasió, la companyia justificava que "aquesta mesura s'aplica conforme a la legalitat vigent, la llei de seguretat privada i en funció de les atribucions d'Aena com a empresa gestora dels aeroports". També afegia que "té el deure d'assegurar una activitat aeroportuària i un transport aeri fluïts, protegint les seves instal·lacions amb les normes d'ús adequat per a la seva millor conservació, gestió i administració". "Els aeroports no són infraestructures preparades per habitar, sinó que són instal·lacions exclusivament de pas, que no tenen en cap cas les condicions adequades per pernoctar, i les persones treballadores d'Aena no estan formades ni tenen entre les seves funcions l'atenció social", va concloure, insistint en la voluntat de col·laboració amb l'Ajuntament de Madrid.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!