El FC Barcelona presentarà aquest dimecres un nou acord de patrocini amb l’empresa de mobilitat Uber, un pacte que ha generat una forta polèmica i una reacció immediata del sector del taxi a la capital catalana. El col·lectiu Élite Taxi ha convocat una “aturada total” per a aquest dimarts, coincidint amb el partit de Champions League que el Barça disputarà contra l’Olympiacos, com a mostra de rebuig a la col·laboració entre el club blaugrana i la multinacional nord-americana.
Segons ha informat el club, l’acte de presentació tindrà lloc dimecres a les 16.30 hores a la sala comercial del FC Barcelona. Hi participaran el jugador Pau Cubarsí, que ja mantenia una relació prèvia amb la marca —arribava als entrenaments amb vehicles de la seva flota abans d’obtenir el carnet de conduir—, el director general del club, Manel del Río, i el director general d’Uber a Espanya, Felipe Fernández Aramburu. Aquest nou acord comercial suposarà la incorporació d’Uber com a partner oficial del FC Barcelona, i s’afegeix a una sèrie de patrocinis que el club ha anat tancant recentment, com el de Midea (12 milions d’euros per temporada), el de la República Democràtica del Congo (40 milions per la publicitat a la samarreta d’entrenament fins al 2029) i la renovació de l’acord amb Spotify, que aportarà prop de 380 milions d’euros entre 2026 i 2030, més altres 80 milions fins al 2034.
El sector del taxi esclata davant l’aliança entre el Barça i Uber
L’anunci, però, ha caigut com una galleda d’aigua freda entre els taxistes de Barcelona. Élite Taxi ha expressat el seu profund malestar per la decisió del club i ha convocat una mobilització que començarà a les cinc de la tarda i s’allargarà fins a les deu de la nit. L’organització ha fet una crida al col·lectiu per iniciar la concentració a l’avinguda Maria Cristina, davant de les Torres Venecianes, des d’on sortiran dues columnes de taxis: una amb destí a les oficines del FC Barcelona, a la Travessera de les Corts, i una altra que es dirigirà cap a l’Estadi Olímpic de Montjuïc, amb la intenció de “rodejar completament l’estadi en senyal de protesta”.
En un comunicat difós aquest dissabte, Élite Taxi ha denunciat que “Uber porta anys actuant fora de la llei, explotant treballadors i atacant el transport públic de la ciutat”, i ha advertit que durant la protesta “no hi haurà servei de taxi en cap punt de la ciutat”. També han anunciat piquets informatius a les dues terminals de l’aeroport de Barcelona i a l’estació de Sants, per advertir els usuaris i denunciar públicament l’acord. “El taxi de Barcelona diu prou”, remarca el comunicat del sindicat.
“Anirem a tots els partits de Lliga i de Champions”
El portaveu del col·lectiu, Tito Álvarez, ha explicat que la indignació dins del sector és màxima i que les protestes no es limitaran a dimarts. “Li demanem, si us plau, que reconsideri aquesta decisió perquè hi haurà un conflicte social i anirem a tots els partits de Lliga i de Champions”, ha advertit Álvarez. El representant d’Élite Taxi ha reconegut que és seguidor del Barça, que el club forma part de la seva vida i, fins i tot, té l'escut tatuat, però ha lamentat profundament l’acord amb Uber: “És una vergonya que facin un acord amb carteristes”.
El sindicat assegura, a més, que havia intentat arribar a una entesa amb el FC Barcelona abans d’aquest acord. Segons Álvarez, Élite Taxi havia proposat al club establir un mecanisme de col·laboració per facilitar la mobilitat dels aficionats en els partits a Montjuïc i evitar cobraments abusius, però sense èxit. “Hem intentat fer un acord encara que fos no escrit, per fer graelles de taxis per treure tota la gent d’allà i que no hi hagués cobraments abusius, i sempre ens han donat llargues”, ha afirmat el portaveu, tot assegurant que el club “ha signat amb Uber només per diners”.
Durant la jornada de protesta, que s’estendrà de les 17.00 a les 22.00 hores, només es mantindran operatius els serveis essencials com els desplaçaments a hospitals i els trasllats per a persones amb mobilitat reduïda. Élite Taxi ha deixat clar que mantindrà les mobilitzacions “tant com calgui” fins que el president del club, Joan Laporta, reconsideri la seva decisió i trenqui el vincle comercial amb Uber.