El creixent ús dels pagaments digitals ha vingut acompanyat d'un increment dels fraus, en tant que un 88% dels ciberdelictes denunciats el 2019 corresponia a estafes informàtiques vinculades a pagaments digitals, que es van elevar fins a superar les 192.000 denúncies.

Segons els experts, encara és necessària una conscienciació social més gran sobre la importància de denunciar les esmentades infraccions, tal com van posar de manifest en el seminari 'Tendències en els mètodes de pagament i riscos en els pagaments digitals', organitzat per l'Institut Coordenades de Governança i Economia Aplicada.

En l'esdeveniment van participar Daniel Lacalle, doctor en Economia, professor d'economia global i finances i gestor de fons d'inversió; Alberto Redondo Sánchez, cap del grup de delictes tecnològics de la Guàrdia Civil, i Lourdes Cremades, de la divisió de vigilància i supervisió de pagaments del Banc d'Espanya. Per part de l'Institut Coordenades han intervingut el seu director d'anàlisi, Carlos Díaz Güell, i el seu president, Jesús Sánchez Lambás, que va actuar de moderador.

Durant la trobada es va posar de manifest que, malgrat tenir avantatges, els pagaments digitals compten amb greus fractures de seguretat. "Hi ha una evidència empírica que demostra que l'avenç tecnològic i de seguretat de les institucions va molt per darrere dels qui intenten delinquir", va afirmar Daniel Lacalle.

Alberto Redondo Sánchez va assegurar que el ciutadà i les petites empreses estan patint estafes diàriament, la qual cosa suposa unes pèrdues enormes. "El gran negoci dels ciberdelinqüents és el robatori de dades vinculades als mitjans de pagament", va explicar.

Per a això, es duen a terme estafes de múltiples modalitats i cada vegada més perfeccionades, com, per exemple, la creació de falses pàgines web d''e-commerce' o de suplantació d'entitats financeres. Davant d'això, Rodó va fer recalcament en la importància que els usuaris estiguin alerta i que denunciïn qualsevol mena d'estafa, malgrat que no suposi una pèrdua elevada de diners.

"El frau rep cada vegada més denúncies per part del ciutadà, la qual cosa ens permet lluitar contra la sensació d'impunitat que té el ciberdelinqüent", va destacar el cap del grup de delictes tecnològics de la Guàrdia Civil.

Segons el 'VII Informe sobre Cibercriminalitat' de la Secretaria d'Estat de Seguretat, l'any passat es van registrar a Espanya 192.375 estafes informàtiques, la qual cosa suposa el 88% de tots els ciberdelictes coneguts. Els ciberdelictes han augmentat el seu pes proporcional dins del conjunt de la criminalitat, assolint l'any passat el 10% i continuen incrementant any rere any, amb un creixement del 135% entre 2016 i 2019.

En aquest sentit, Lourdes Cremades va posar èmfasi que és necessari reforçar les mesurades per garantir la seguretat i que l'economia flueixi. "Tots tenim un paper important, des de les entitats financeres a les empreses, que organitzen formacions sobre ciberseguretat, passant pels mateixos ciutadans," va assegurar la representant del Banc d'Espanya.

estafa pixabay

Pagaments digitals i economia submergida

D'altra banda, Lacalle va voler desmitificar la idea cada vegada més estesa que la digitalització de mètodes de pagament comporta una reducció de l'economia submergida. Va assegurar que en països com Noruega, on hi ha una popularització més gran de l'ús de pagaments digitals, hi ha un grau d'economia submergida similar al que es registra a Espanya.

"És important no utilitzar la introducció de mitjans de pagament fent referència que els ciutadans recorren o no a ells per ser opacs", va afirmar l'economista, qui va reivindicar que la immensa majoria de les transaccions que es realitzen actualment continuen sent en diners en efectiu per raons com la inclusió social.

"No podem negar la desigualtat que genera la digitalització de mitjans de pagament i molt menys fer-ho sota una pretensió equivocada que eliminaran una economia submergida que en realitat no eliminen", va assegurar Lacalle.

En aquesta mateixa línia, Cremades va destacar que l'efectiu continua sent el mètode de pagament més utilitzat i va apostar per la importància de la varietat d'opcions i no demonitzar cap d'elles. "Tots els instruments de pagament han de tenir cabuda en les societats perquè cada usuari pugui escollir el que millor li convingui ateses les seves pròpies circumstàncies", va concloure.