L’Ajuntament de Barcelona ha estrenat aquest dijous una nova imatge de marca, que feia quinze anys que no s’actualitzava, i ho ha fet envoltat de polèmica: la tria de la nova imatge, on apareix únicament la paraula Barcelona i l’escut de la ciutat, suposa la pèrdua al logo de la paraula Ajuntament, aspecte que ha estat criticat pel principal grup de l’oposició, Junts per Barcelona, que ha titllat el nou logo d’operació “d'apropiació partidista de Barcelona per part del PSC de Collboni”. De fet, el nou logo ha estat anunciat aquest mateix matí i ja s’ha utilitzat en la compareixença de la tinenta d’alcaldia Raquel Gil sobre l’encesa de llums de Nadal.
Segons ha comunicat l’Ajuntament de Barcelona, aquesta nova identitat visual, que feia 15 anys que no s’actualitzava, simplifica la comunicació, augmenta la llegibilitat i posa la ciutat al centre. En aquest sentit, la nova signatura mostra únicament la paraula Barcelona, acompanyada de l'escut oficial de la ciutat, amb l’objectiu de preservar la vinculació entre la institució i l’oficialitat, però amb un sistema visual més fresc i versàtil que vol enfortir el vincle amb la ciutadania. L’escut es manté intacte, però darrere de la paraula Barcelona, la qual cosa busca reforçar el sentiment de pertinença i el vincle entre ciutat i institució.

El projecte de nova imatge de marca ha estat dissenyat per l’estudi Principi, guanyador d’un concurs convocat per l’Associació de Disseny Gràfic i Comunicació Visual (adg-fad). La nova marca alinea Barcelona amb la tendència adoptada per moltes altres grans metròpolis com ara Nova York, París, Oslo o Helsinki, que opten per signar la seva comunicació amb el nom de la ciutat. Així mateix, des del consistori es recorda que Barcelona té tradició com a ciutat creativa, innovadora i en constant evolució, que vol tenir un paper actiu com a referent del disseny en l'àmbit internacional. Per això, el nou disseny vol situar Barcelona com una ciutat que cuida la seva imatge i projecta els seus valors tant a escala local com internacional.
Crítiques per la desaparició de la paraula Ajuntament
Poc després de conèixer-se aquesta nova imatge, que s’anirà utilitzant gradualment a tota la comunicació del consistori, han sorgit les primeres crítiques per la desaparició de la paraula Ajuntament. En aquest context, el principal grup de l’oposició, Junts per Barcelona, ha considerat que aquest canvi és un “intent de confondre la institució amb la ciutat”, a més d’alertar que l'ús del vermell del PSC busca “crear confusió entre la marca municipal i la del partit socialista”. A parer del grup de Junts, darrere d'aquest canvi hi ha una clara voluntat política d'identificar el govern Collboni amb la ciutat de Barcelona, fent desaparèixer la distinció entre la institució municipal i la capital catalana. “Eliminar la paraula Ajuntament no és casual: és un intent de confondre's amb Barcelona, d'apropiar-se'n, quan la ciutat és afortunadament alguna cosa molt més gran i important que el seu Ajuntament”, ha declarat el cap del grup municipal, Jordi Martí.