L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha dut a terme un estudi sobre les emissions reals dels cotxes en circulació la principal conclusió del qual és que el 15% dels vehicles, els mes antics que no tenen etiqueta de la DGT, són responsables de més del 50% de les emissions contaminants. Els resultats de l'estudi es publiquen a la revista OCU-Compra Mestra del mes de novembre.

Per a la seva realització l'OCU en col·laboració amb OPUS RSE ha efectuat més de 376.000 mesuraments de 280.000 vehicles en condicions reals de circulació en els accessos a la M30, autovia de circumval·lació de Madrid, recollides al llarg d'aquest any. Per a això, s'han utilitzat detectors amb espectroscòpia òptica que analitzen els gasos que surten del tub d'escapament de cada vehicle, i permeten mesurar la quantitat de contaminants que emeten a l'atmosfera.

De les dades de l'estudi, que es poden extrapolar a d'altres grans ciutats, es dedueix que el 85% dels vehicles que circulen a Madrid tenen etiquetes mediambientals. D'ells el 40% tenen C i B a parts iguals, un 4% compta amb etiqueta ECO i només un 1% té etiqueta zero emissions. El 15% restant són vehicles sense etiqueta: dièsel matriculats abans de 2006 i gasolines anteriors al 2000.

L'OCU denúncia que aquest 15% de vehicles sense etiqueta és responsable de més del 50% de les emissions d'òxids de nitrogen, el percentatge s'eleva al 68% per a les partícules en suspensió, que són els contaminants que més efecte negatiu tenen en la salut dels ciutadans.

transit unsplash

Una altra conclusió d'aquest estudi és que, en condicions reals de circulació, els turismes amb l'etiqueta C més moderns i de menor potència (sobretot els que tenen motor de gasolina) contaminen tan poc com molts dels vehicles amb etiqueta Eco (microhíbrids, híbrids no endollable Dièsel i aquells que funcionen amb Gas Liquat del Petroli anteriors a 2006) i etiqueta Zero Emissions (tres de cada quatre híbrids endollables circulen amb la bateria esgotada).

Tanmateix, a l'hora d'establir restriccions a la circulació amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'aire, els vehicles amb distintiu C i emissions similars als d'etiquetes Zero emissions i Eco, no poden circular per les zones de baixes emissions. OCU creu necessari modificar el sistema de concessió d'etiquetes mediambientals perquè es tinguin en compte les emissions reals i no la tecnologia del motor que utilitzen.

L'OCU recorda que la millora de la qualitat de l'aire és, a més d'una necessitat urgent, una obligació legal. Per a això és necessari restringir la circulació dels vehicles més contaminants, una cosa en la qual estan d'acord la majoria dels ciutadans.

Per solucionar aquest problema l'OCU demana un nou Pla Renove centrat en la sostenibilitat i dirigit a la renovació dels vehicles més contaminants, que no estigui limitat a la compra de cotxes amb etiqueta zero o eco, sinó que també es puguin beneficiar d'aquest pla els vehicles nous amb etiqueta C, que a la pràctica tenen un nivell d'emissions comparable i resulten ara com ara més barats. El que sens dubte va facilitar la ràpida substitució dels vehicles que més contaminació generen per altres amb menor impacte en la qualitat de l'aire.

L'OCU recorda que cada any moren a Espanya al voltant de 40.000 persones de forma prematura com a conseqüència de l'exposició prolongada a la contaminació atmosfèrica. Amb l'objectiu de millorar la mobilitat i el seu impacte en el medi ambient l'OCU ha posat per marxa una campanya per la mobilitat intel·ligent en la qual demana el suport dels ciutadans per garantir el seu dret a la mobilitat i a respirar un aire net a les nostres ciutats.