Prop de 1.300.000 alumnes tornen a les aules aquest dijous després de 82 dies de vacances. 49.976 ho faran a educació infantil, 209.398 a l'educació primària i 474.425 a l'educació secundària. 330.295 ho fan a l'etapa que més creix aquest curs en alumnat, la Secundària Obligatòria. 93.724 començaran el Batxillerat i la resta, en cicles formatius de grau mitjà, ensenyaments de règim especial. La resta d'estudiants, de formació professional de grau superior, d'escoles d'adults i d'escoles oficials d'idiomes han d'iniciar les classes abans del 26 de setembre. Pel curs 2019-2020, s'obren 25 nous institut-escola, s'estrenen 8 instituts i s'incorporen 670 docents i 23 professionals d'atenció educativa.

Amb aquest increment, la plantilla de professorat serà de 72.535, que servirà per respondre a les necessitats d'escolarització i assolir una relació d'alumne-docent de 13 alumnes per professor a la Primària i 10 a la Secundària.

Per aquest curs també es preveu la convocatòria de 3.155 places, 2.946 per al cos de professors de l'ensenyament secundari, 60 d'escoles oficials d'idiomes, 40 d'arts plàstiques i disseny, 8 de mestres de taller d'arts plàstiques i disseny i 110 del cos d'inspecció educativa.

Obres als centres

Durant aquest 2019, el Departament d'Educació ha iniciat 413 obres a centres educatius. 208 d'aquestes obres han estat per necessitats d'escolarització, 200 més són de millora i alguna es podrà allargar més enllà d'aquest dijous però sense impedir l'atenció de l'alumnat.

Nous projectes

Entre els projectes pedagògics que s'engeguen aquest nou curs destaca un nou programa per promoure i millorar l'expressió oral de l'alumnat, amb activitats orals tant acadèmiques com d'entorn, una iniciativa que sorgeix després d'una prova pilot a les competències bàsiques de 4t d'ESO. També es farà formació al professorat. A més a més, es preveu que tots els alumnes de 3r o 4t d'ESO facin servei comunitari, un projecte que ja es va implantar al 65% dels centres i que, segons les dades del Departament, contribueix a assolir la competència social i ciutadana, i en un 78% dels casos també ha millorat la convivència al centre. A més, un 20% dels alumnes mostren interès a seguir vinculats amb l'entitat.

Enguany també es posen en marxa els plans educatius d'entorn a 54 centres de 5 municipis (Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, Ripoll, Sant Vicenç dels Horts i Tàrrega) per tal de fomentar la visió comunitària com a part del sistema educatiu.