La UPF Barcelona School of Management ha impulsat un projecte en col·laboració amb Meta, empresa que gestiona Facebook i Instagram, que utilitza la intel·ligència artificial (IA) per prevenir problemes de salut mental com el suïcidi, la depressió o els trastorns alimentaris. El projecte STOP (Suicide Prevention in Social Platforms) llança campanyes de publicitat a Instagram i Facebook on es promocionen telèfons i xats d'ajuda i suport emocional, gratuïts i disponibles les 24 hores, gestionats principalment per la Fundació Esperança en Línia. Aquestes campanyes publicitàries estan destinades a perfils de persones que s'identifiquen, gràcies a la IA, com a potencials víctimes de trastorns mentals. L'objectiu, segons han apuntat, és poder-los intervenir de manera més eficient i contribuir a la disminució d'aquestes patologies, especialment els casos de suïcidis en joves.
L'eina d'IA, prèviament entrenada per un grup de psicòlegs i psiquiatres, selecciona i classifica de forma anònima usuaris de xarxes socials que pateixen aquest tipus de malalties amb diferents nivells de risc. Per a fer-ho, analitza els diversos patrons de comportament a les xarxes, com ara les publicacions, les interaccions, els interessos o les hores d'activitat. La conclusió és que el principal perfil d'usuari amb ideació suïcida és menor de 39 anys, i, en el 55,6% dels casos, és una dona. Així, l'estudi també ha constatat que entre els afectats per depressió el 58% són dones menors de 29 anys i que el 84% d'afectats per trastorns de conducta alimentària també són dones menors de 29 anys.
El projecte va néixer el 2017, però ha anat creixent al llarg dels anys. En l'última campanya, finançada per Meta i impulsada el novembre del 2023, es va incorporar per primera vegada un xat de suport emocional ofert per la Fundació Ajuda i Esperança, de la mà de l'Ajuntament de Barcelona, ja que fins aleshores s'havia fet només amb números de telèfon. El trànsit cap al servei de xat es va incrementar un 1,155% respecte als tres mesos anteriors, i així, entre novembre i gener de 2024, es van atendre 4.066 sol·licituds només a través del xat. La demanda va ser tan alta que, per a assegurar la millor atenció a joves i adolescents, a finals de desembre es va haver de desviar part de l'ajuda oferta al Xat 024 del Ministeri de Sanitat.
"Els resultats de la tercera campanya mostren la necessitat d'implementar més línies de xat a través de WhatsApp, des de diferents institucions, per a així poder fer front a aquesta gran demanda de suport emocional", ha valorat la coordinadora del projecte STOP i vicedegana d'Impacte Social i Innovació Acadèmica de la UPF Barcelona School of Management, Ana Freire. Ha destacat que el poder de les noves tecnologies per a millorar les vies d'ajuda a malalts de salut mental és "innegable" i que fer servir la IA els ha permès detectar de manera més precisa els perfils de risc a xarxes socials. Enric Morist, director general de la Fundació Ajuda i Esperança, també ha assenyalat que la campanya a les xarxes "ha fet aflorar un autèntic sotabosc de menors i adolescents desbordats" i ha demostrat que "les xarxes socials també poden ser la porta a la millora de la salut mental de nois i noies".