La fi de les quarantenes a les escoles ja té data concreta: aquest dimecres 23 de febrer. Se sabia que aquests confinaments acabaven aquesta setmana, però encara no havia transcendit la data concreta. El Govern elimina, d'aquesta manera, l'aïllament d'aquells alumnes, professors o altres persones del personal dels centres educatius que hagin estat contactes estrets de contagiats. Aquells que hagin donat positiu hauran de seguir fent el confinament de set dies. Paral·lelament, tant les famílies com les escoles no hauran de notificar específicament que l'alumne no ha anat a classe per haver-se infectat de coronavirus. Aquest protocol se seguirà només als centres d'educació especial, que hauran de continuar utilitzant l'aplicació Traçacovid per donar compte de la situació epidemiològica a les seves instal·lacions.

Amb aquesta mesura, aquest dimarts serà l'últim dia en què el Govern notificarà el nombre de casos positius detectats a les aules i no els registraran a l'aplicació informàtica que s'utilitzaven fins ara. L'executiu sosté la decisió en l'argument que els nens i els joves "han demostrat que no són, en termes generals, un grup de risc". A més, les prescripcions de tests d'antígens per als docents també queden al marge i es deixaran de fer. Els únics tests que encara es finançaran seran per als alumnes dels centres d'educació especial que siguin contactes estrets d'algun positiu. Defensa el Govern que s'identificaran només els contactes estrets en àmbits que es considerin d'alt risc perquè hi ha persones vulnerables. Alguns exemples són els centres sanitaris, les residències de gent gran o bé els centres sociosanitaris.

El protocol mantindrà, per ara, l'ús obligatori de les mascaretes als espais interiors, seguiran amb els mateixos grups de convivència estable i les mesures higièniques oportunes, com ara la ventilació freqüent de les aules o el gel hidroalcohòlic. Malgrat aquesta mesura, Salut Pública indica que continuaran rastrejant l'impacte del coronavirus als centres escolars i que, en el cas que la situació empitjorés o hi hagués algun centre especialment afectat per la covid, es treballaria per prendre mesures "com en qualsevol altre entorn". 

La situació millora a Catalunya

Les dades d'aquest dilluns proporcionades pel Departament de Salut posen de manifest una substancial millora de la situació epidemiològica a Catalunya. S'han detectat menys de 1.600 casos en les darreres 24 hores, una tendència a la baixa que ja fa dies que es consolida. Als hospitals, els ingressos hospitalaris presenten un petit repunt, que arriba a 1.844 persones, 54 més que el diumenge. Ara bé, això és força habitual, donat que els caps de setmana no s'acostumen a donar altes hospitalàries. En canvi, sí que baixa el nombre de pacients que estan a les Unitats de Cures Intensives, passant de 273 a 268 persones. Són dades que feia dos mesos que Catalunya no tenia, moment en què els contagis i la resta d'indicadors es van disparar.

Finalment, la incidència acumulada de contagis en els darrers 14 dies se situa en 1.208,81 casos per cada 100.000 habitants, una xifra que encara representa que Catalunya es troba en risc molt alt de propagació de coronavirus. D'altra banda, el risc de rebrot és de 830 punts, 32 menys que ahir; mentre que l'índex de contagi és de 0,71 punts. Això implica que cada 100 persones contagien 71 més.