Durant dècades, les persones que tenien hipercolesterolèmia familiar rebien el consell dels metges de minimitzar el seu consum de greixos saturats per reduir els nivells d'aquest paràmetre i els riscos de tenir una malaltia cardíaca. Però un nou estudi publicat a la revista BMJ Evidence-Based Medicine ha posat en evidència aquesta afirmació. 

La hipercolesterolèmia familiar és un trastorn genètic que provoca que les persones tinguin nivells de colesterol entre 2 i 4 vegades més alts de mitjana. A les persones que el patien se'ls suggeria que evitessin menjar aliments d'origen animal, com carn, ous i formatge, i un altre tipus de greixos. Ara, un equip internacional d'experts en malalties cardíaques i dieta, inclosos cinc cardiòlegs, han revisat les pautes dietètiques per a persones amb aquest trastorn. Els científics diuen que no han trobat cap justificació per recomanar una dieta baixa en greixos.

Salsitxes

Salsitxes i hamburgueses a la graella

"Aquest estudi demostra que una dieta més saludable per al cor és aquella que és més baixa en sucre, no en greixos saturats", asseguren els experts que han participat en la recerca. Els científics diuen que seguir una dieta baixa en carbohidrats és més eficaç per a les persones amb més risc de malaltia cardíaca, com les persones amb sobrepès, hipertenses i diabètiques.

Aquesta conclusió no és l'única. Fa poc, un altre article publicat en el Journal of the American College of Cardiology, aportava unes conclusions semblants: els aliments que augmenten el sucre a la sang estan relacionats amb un risc més alt de patir malalties cardiovasculars en el futur.

Aquests són alguns consells per reduir el consum de carbohidrats:

  • Per esmorzar, es poden substituir els cereals de l'esmorzar per unes torrades elaborades amb pa integral. O fins i tot amb un altre tipus d'aliments rics en proteïnes, com l'ou, el gall dindi o el pernil dolç. Es pot acompanyar amb un greix saludable, com pot ser l'oli d'oliva o l'alvocat. A més, provoquen que no ens quedem amb gana.
  • Substitució d'aliments. Enganya el paladar amb alguns plats. Per exemple, es pot substituir l'arròs per coliflor ratllada o fins i tot com a massa per a pizza, o carbassó per patates en una truita.
  • Utilitzar edulcorants naturals, com l'estèvia o el sucre de bedoll.

Azúcar

Sucre de bedoll

  • Apostar per la pasta de verdures. Es poden fer espaguetis de carbassó o de pastanaga i donar-li gust amb diferents salses.
  • Les farines de fruita seca poden ser un bon substitut de la farina de blat a l'hora de fer algun tipus de dolç o fins i tot pa.
  • Substituir les begudes amb gas per begudes elaborades amb fruites naturals macerades. I deixar les begudes light, poden ser contraproduents malgrat el que se'n diu en la publicitat.
T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat