Milers de milions de persones utilitzen cada dia les xarxes socials. Només a Facebook, segons les últimes dades, 2.271. Youtube el segueix, amb 1.900. Instagram registra mil milions d'usuaris diàriament... són xifres aclaparadores que posen de manifest la importància d'aquestes plataformes en les vida de les persones.

Els influencers

Especialment cridaner és el cas dels influencers, persones que congreguen milions de seguidors a través dels seus comptes i que exerceixen una notable influència en la vida dels qui els segueixen, fins al punt de convertir-se en els principals prescriptors de qüestions relacionades amb l'actualitat, la política, la moda, el lleure o la salut. Aquest últim àmbit està preocupant cada vegada més la comunitat científica, ja que amb prou feines hi ha rigor a les publicacions sobre salut i benestar.

Recentment s'ha celebrat a Glasgow el Congrés Europeu sobre Obesitat, en el qual s'han analitzat les investigacions més noves relacionades amb l'alimentació i la perduda de pes. Un dels estudis més curiosos que s'ha presentat té a veure precisament amb aquesta qüestió. Es tracta d'una investigació que conclou que, al Regne Unit, només un de cada nou influencers de salut i pèrdua de pes compartia a les seves xarxes socials consells basats en la ciència.

Al Regne Unit només un de cada nou influencers de salut i pèrdua de pes compartia a les seves xarxes socials consells basats en la ciència

"Hem descobert que la majoria d'aquestes persones no pot considerar-se font creïble d'informació sobre el control del pes, ja que sovint presenten les seves opinions com fets i no compleixen els criteris nutricionals de la comunitat científica", afirma la responsable de l'estudi, professora i experta de la Universitat de Glasgow, Christina Sabbagh, que va mostrar la seva preocupació davant del predicament d'aquestes persones sobre els seus milers de seguidors.

L'estudi

Per dur a terme l'estudi es va seleccionar determinats influencers segons una sèrie d'especificacions, com comptar amb més de 80.000 seguidors a les xarxes socials o en els seus blogs i tenir perfils actius sobre dietes i plans d'alimentació. Es van aplicar criteris com el compliment d'estàndards nutricionals verificats, la transparència o la confiança que mostraven els seus seguidors cap a ells. A més, es van seleccionar les receptes de menjar que incloïen a les seves publicacions i es va analitzar el seu contingut en carbohidrats, proteïnes, greixos, greixos saturats, fibra, sucre i sal. Les bases científiques sobre les quals es va realitzar l'estudi es van basar en les recomanacions de l'Agència de Salut del Regne Unit (Public Health England).

Dels nou influencers inclosos en l'estudi, només un va passar la prova i es va considerar que estava donant consells adequats. També era l'únic que tenia titulació específica en nutrició d'entre tots els analitzats. De les receptes, només tres complien els criteris exigits pels experts.

Els autors de la investigació van mostrar la seva alarma per aquestes conclusions. "La informació que transmeten aquestes persones i que exerceixen una notable influència en aquells que els segueixen diàriament pot soscavar els esforços dels qui difonen informació basada en l'evidència científica", afirmen.

Davant de la impossibilitat d'exercir un control de les publicacions a les xarxes socials, els investigadors han proposat de desenvolupar un sistema de verificació, pel qual es pugui atorgar una espècie de credencial als influencers per assegurar-se que compleixen una sèrie de criteris que avalin les seves publicacions.