Primer cap de setmana de tardor. Els anuncis de vitamines per fer front al canvi d’estació no tardaran en arribar. Però, és cert que ens sentim amb menys forces? Existeix l’astènia de tardor? Què és l’astènia? Ni més ni menys que “una situació de debilitat o cansament, generalitzada a tot el cos, similar a la que experimentem després de fer un exercici físic intens”. Així ho explica la dietista i nutricionista Laura Girona, que detalla que amb l’inici de la tardor podem tenir una sensació de cansament: “El canvi d’estació implica menys hores de llum solar i canvi de temperatura”.

sol unsplash

“No podem evitar que es produeixi però sí que podem fer canvis en el nostre estil de vida per millorar-la”, detalla. Segons l’experta, una de les coses que podem fer és exercici. “És indispensable per mantenir una vida activa i evitar el sedentarisme –sempre tenint en compte les nostres possibilitats en funció de la salut–. A la feina o si passem moltes hores asseguts, cal fer pauses actives, és a dir, cada 45 minuts o una hora, moure’s i estirar les cames”.

Una altra opció que comenta Girona és l’exposició de la pell a la llum solar. “Les hores de llum disminueixen i aquest és un factor clau a tenir en compte, doncs sabem que exposar-nos al sol, com a mínim, 20 minuts diaris és essencial per a síntesi de vitamina D”. Aquesta vitamina està implicada en molts processos del nostre cos, com per exemple en el metabolisme del calci i el fòsfor, així com la secreció d’algunes hormones, com per exemple la insulina. El descans també és important. “Hem de procurar que les hores de son siguin suficients i que aquest son sigui qualitatiu”. D’aquesta manera, l’experta posa èmfasi en el fet de saber controlar i gestionar les emocions diàries perquè no ens afectin i puguem dormir bé.

dormir unsplash

Però una de les claus més importants per fer front a l’astènia de tardor rau en l’alimentació. “Cal assegurar que sigui suficient en quantitat i qualitat, de manera que cobrim els nostres requeriments energètics, així com els macro i micronutrients (hidrats de carboni, proteïnes, lípids, vitamines i minerals)”. Tal com exposa, una alimentació deficitària accentuarà la debilitat i el cansament fent molt més feixuga aquesta situació.

Organitzar els àpats i aliments que ingerim és una tasca laboriosa. Girona, però, insisteix en el fet que hi hagi “horaris regulars” i també en el fet de fomentar el consum elevat d’aliments d’origen vegetal com verdures i hortalisses de temporada, fruita, cereals, tubercles, llegums i oli d’oliva. Així, subratlla que el consum d’aliments d’origen animal “ha de ser moderat” i s'han de prioritzar els ous, el peix i la carn blanca. “El consum d’aquests aliments sempre ha de ser en base a aliments frescos o mínimament processats i cal evitar els ultraprocessats, ja que pel seu elevat contingut en greixos de baixa qualitat nutricional, sucres, farines refinades, sal –entre altres– incrementen el risc de patir malalties, com per exemple les cardiovasculars”.

menjar unsplash

Si la voluntat és canviar aliments d’origen animal per altres d’origen vegetal des del Col·legi de Dietistes i Nutricionistes de Catalunya (Codinucat) sempre es recomana fer-ho amb l’ajuda d’un expert. En aquest sentit, Girona detalla que pot fer-se “sempre que l’alimentació estigui adequadament planificada”.

Per altra banda, l’experta insisteix que s’ha de tenir en compte que en aquesta època de l’any sorgeix molta publicitat de superaliments i complements, sobretot vitamínics, per ajudar-nos a fer front a l’astènia però “en desaconsellem el seu consum”. “Cap aliment per si sol ens causarà una millora sinó que és el conjunt d’una alimentació saludable el que ens aporta beneficis”. Així, insisteix que “els complements no s’han de prendre sense recomanació mèdica o d’un dietista nutricionista i en base a un dèficit o una carència nutricional que no es pot cobrir amb l’alimentació, ja que la suplementació per sobre de les necessitats de micronutrients no està indicada i no s’ha demostrat que tingui cap benefici sobre la nostra salut i, en alguns casos, pot, fins i tot, ser perjudicial per al cos”.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat