Des de fa uns 40 anys, la medicina porta tractant molts tipus de càncer mitjançant quimioteràpia d'un compost anomenat cisplatí que està basat en platí. Gràcies a ell, poden ser combatuts tumors com els sarcomes, alguns carcinomes i limfomes, sent especialment efectiu per etenir el càncer testicular, amb taxes d'èxit de més del 90 per cent.
Malgrat la seva utilitat, el cisplatí i alguns altres fàrmacs contra el càncer basats en metalls s'han anat limitant degut la toxicitat que comporten, a la resistència que provoquen a altres medicaments i a la seva falta d'estabilitat a llarg termini.
Per això resulta tan rellevant un recent estudi dut a terme per la Universitat RMIT a Melbourne, Austràlia, els resultats del qual han estat publicats a la revista Chemistry: A European Journal. En l'esmentat estudi, els científics australians participants han anunciat la creació de quatre molècules bioactives basades en or per a la seva aplicació en el tractament del càncer.
Durant els assajos preclínics realitzats pels investigadors, els beneficis que han aportat les noves molècules d'or són rellevants. D'una banda, són fins i tot 24 vegades més efectives que el cisplatí per acabar amb algunes cèl·lules canceroses. Però a més, també milloren la detenció del creixement tumoral i resisteixen a altres fàrmacs. Un aspecte que els permet continuar sent efectives durant un període més prolongat.
L'estudi
Els investigadors –especialistes en química i farmacologia– van preparar un disseny molecular perquè ataqués molt concretament a les cèl·lules canceroses sense fer malbé les cèl·lules sanes. Les molècules també havien d'inhibir la producció de la tiorredoxina reductasa, un enzim associat amb el creixement del càncer i la resistència als medicaments.
A més, les molècules compten amb propietats antiinflamatòries idònies per alleujar la inflor que sol produir-se freqüentment als informes del cos on apareixen els tumors. Pel que sembla, aquesta capacitat antiinflamatòria també podria jugar un paper important per a les molècules en el desenvolupament de teràpies contra l'artritis que es plantegessin en un futur.
Els investigadors van realitzar estudis preclínics, tant in vitro com in vivo, que van demostrar l'efecte citotòxic de les seves molècules a les cèl·lules de càncer de pròstata, de mama, de coll uterí, de còlon i el melanoma. Així mateix, van alentir el creixement tumoral en animals fins i tot en un 46,9%, en comparació amb el 29% de cisplatí.
Ara, l'equip d'investigació està buscant finançament per dur a terme el projecte en la seva totalitat i encara ha de passar amb èxit el procés regulatori però mentrestant asseguren que "sabem que l'or és acceptat fàcilment pel cos humà, i sabem que s'ha utilitzat durant milers d'anys per tractar diverses afeccions. El nostre estudi està ajudant a oferir noves famílies de molècules que estan fetes a mida per amplificar les propietats curatives naturals de l'or".