Mentre les taxes de diabetis i d'hipertensió no deixen de créixer i s'han convertit en un problema de salut pública de primer ordre, un equip de científics acaben de trobar un element clau per lluitar contra aquestes dues malalties, la fibra.

La investigació, que es presenta en la Conferència de l'Orient Mitjà 2019 i que ha estat liderada pel Col·legi Americà de Cardiologia, ha demostrat que aquelles persones que pateixen la pressió arterial alta i diabetis tipus 2, poden reduir significativament els perjudicis d'aquestes malalties incorporant la fibra a la seva alimentació habitual.

Llegums

La investigació

 

Durant l'estudi, els experts van proporcionar als pacients una dieta que incloïa informació sobre els diferents aliments recomanats i les seves quantitats. Es van realitzar controls de salut al principi de la investigació i als 3 i 6 mesos. Els participants van consumir entre 1.200 i 1.500 calories i, si la quantitat diària recomanada de fibra és d'aproximadament 30 grams, ells van decidir incrementar-la en un 25% per comprovar els seus resultats.

Durant 6 mesos, la dieta alta en fibra va millorar diversos factors de risc cardiovascular: es va produir un 9% de reducció en els nivells de colesterol dolent, un 23% de reducció als triglicèrids, un 15% de la pressió arterial sistòlica i un 28% en els nivells de sucre en sang en dejú. Es tracta sens dubte, segons els investigadors, d'unes xifres molt considerables.

Els especialistes que han participat en la investigació assenyalen com una de les raons el fet que la fibra és un excel·lent aliment per als bacteris intestinals saludables, el microbioma. Els bacteris digereixen la fibra en fragments anomenats àcids grassos de cadena curta que milloren el metabolisme dels lípids, redueixen el colesterol, ajuden a controlar el sucre a la sang i reduir la inflamació.

És important tenir en compte que la fibra és una substància que és present les plantes i que resisteix la digestió i absorció a l'intestí prim i fermenta en el gruix. Existeixen dos tipus, la soluble i la insoluble i és essencial per a una bona salut. La millor manera d'incrementar el seu consum és augmentant la quantitat de fruita i verdura en l'alimentació. A la pell d'aquests aliments es troba la major part d'aquesta substància, per això és important consumir-les sense pelar sempre que sigui possible.

Plátanos

Això sí, quan s'incrementa el seu consum, s'ha alhora d'augmentar el d'aigua durant el dia, perquè si no pot causar molèsties i restrenyiment. Els aliments amb més presència són, en el cas de la fibra insoluble, la farina de blat, el segó, els cereals en general, les fruites molt madures, els pèsols, la col de cabdell i els tubercles. Quant als rics en fibra soluble destaquen la civada, les mongetes, els llegums en general, les prunes, les pastanagues o els cítrics.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat