Després del gran interès que ha creat en la comunitat científica el microbioma del nostre intestí, el següent focus d'interès s'ha situat a la nostra boca i en els bacteris i altres microorganismes que hi viuen. Un equip d'investigadors de la Universitat Northwestern s'ha dedicat a analitzar les comunitats microbianes que viuen en les cerres dels raspalls de dents, concloent que bàsicament coincidien amb els microbis que es troben comunament dins de la boca i a la pell.

L'estudi s'ha publicat a la revista Microbiome i té una sèrie de resultats interessants, encara que inicialment va partir d'una idea una mica escatològica: com que generalment els raspalls de dents estan a l'aire lliure al bany, volien comprovar fins a quin punt es podien contaminar per l'acció de diferents elements, des dels aerosols que es generen quan tirem la cadena, fins als microorganismes que es poden trobar pul·lulant per l'aire, com és el cas dels àcars de la pols. El cert és que, en aquest sentit, podem estar tranquils, perquè es va comprovar que les mostres de raspalls que es van recollir per l'estudi coincidien amb el microbioma de la seva boca.

Raspall de dentsL'estudi de raspalls de dents utilitzats ha servit per conèixer millor el microbioma de la boca

Però a part d'aquesta qüestió, els investigadors també van trobar altres aspectes interessants. Per exemple, els microbis dels raspalls de dents de persones amb una millor higiene bucal tenen més gens de resistència als productes antimicrobians de neteja bucal. Per tant, no es recomana que les persones busquin pastes i raspalls de dents antimicrobianes, perquè "no s'està acabant amb els microbis, sinó que converteix els supervivents en molt més resistents. Per tant, cal utilitzar una pasta normal i és més que suficient".

Per mantenir una bona higiene, és important recordar que el raspall no ha de tenir unes cerres massa dures, però si un cap petit que permeti accedir a totes les zones. La pasta dentífrica ha de contenir fluor, un mineral que protegeix a les dents contra la càries, i elements abrasius lleus com el fosfat càlcic i la sílice.

És important raspallar-se després de cada àpat i, de manera imprescindible, abans de dormir, perquè durant la nit produïm menys saliva i les dents estan menys protegides. El truc per fer-ho bé consisteix a realitzar moviments curts i suaus, sobretot a la zona de la geniva. Cal començar primer per les superfícies externes de les dents superiors amb moviments de dalt cap a baix i de baix cap a dalt en els inferiors, amb una inclinació del raspall d'uns 45° contra la vora de la geniva.

Raspallar-se les dentsRaspallar-se les dents de manera adequada és fonamental per a la salut dental

Una vegada s'ha acabat cal passar a netejar de la mateixa forma la cara interna de les dents i després passar el raspall per les superfícies de masticació de les dents amb moviments curts. Per acabar, raspallar les cares externa i interna dels queixals amb moviments circulars per remoure les restes d'aliment i les bacteries. També és aconsellable raspallar la llengua, el paladar i els solcs entre els queixals i la cara interna de les galtes.