Segons l'OMS, les al·lèrgies alimentàries són reaccions adverses als aliments que tenen en el seu origen un mecanisme immunitari. Els símptomes de les al·lèrgies alimentàries van des d'un lleuger malestar fins a reaccions greus, potencialment mortals, que necessiten intervenció mèdica immediata. La prevalença estimada de les al·lèrgies alimentàries és de l'1% al 3% en els adults, i del 4% al 6% en els nens.
S'han identificat més de 70 aliments causants d'al·lèrgies alimentàries i per als afectats, l'única manera d'evitar les al·lèrgies alimentàries és no consumir els aliments que les causen.
Els aliments implicats amb més freqüència i que causen les reaccions més greus són els cereals que contenen gluten, els crustacis, ous, peixos, soja, llet, cacauets i altra fruita seca.
La Clínica Universitat de Navarra ha iniciat un assaig clínic per tractar l'al·lèrgia al cacauet mitjançant l'administració d'una vacuna oral, la qual cosa pot suposar tot un avanç en aquest sentit. Aquest assaig, que va començar a la seu de Pamplona el mes de desembre passat, reclutarà 48 pacients a la seu madrilenya d'aquesta institució entre 12 i 65 anys.
L'assaig complet consta de dues fases. Durant la primera s'avalua la seguretat i la dosi necessària per a cada pacient. D'aquesta forma, s'administra la vacuna a través de la col·locació de gotes sota de la llengua durant catorze dies, dels quals els dos primers s'ingereixen a la Clínica i la resta al domicili.
La dels cacauets és una de les al·lèrgies que més interessa evitar
La segona etapa consisteix a mesurar el procés d'immunització: la vacuna es consumeix diàriament al domicili particular durant sis mesos. Segons indica la Dra. Laura Argiz, al·lergòloga de la Clínica Universitat de Navarra: "L'objectiu d'aquest estudi és que els pacients puguin ingerir cacauet després de finalitzar el tractament de forma il·limitada".
L'al·lèrgia al cacauet condiciona la vida del voltant de 200.000 persones a Espanya. En el dia d'avui, no existeix cap medicació disponible. "Actualment, l'únic tractament desensibilizant assoleix una tolerància temporal (encara es desconeix si de forma definitiva) a petites quantitats de cacauet per evitar reaccions al·lèrgiques davant contactes accidentals", afegeix l'especialista.
L'assaig clínic, coordinat per les Dras. Marta Ferrer, directora d'Al·lergologia de la Clínica, i Ana Tabar, directora d'Al·lergologia del Complex Hospitalari de Navarra, és el resultat del treball del grup d'investigació "Al·lèrgies, noves formes d'immunoteràpia i bases immunològiques" de l'Institut d'Investigació Sanitària de Navarra (IdiSNA). Des del centre, han fet una crida als interessats en participar en aquest assaig clínic, que poden contactar amb el Departament d'Al·lergologia de la Clínica (ensayocacahuete@unav.es).