Els alumnes i professors de segon de batxillerat s'estan adaptant a la nova realitat generada per la crisi del coronavirus per preparar els exàmens de selectivitat, que s'han endarrerit fins a principis de juliol.

Asseguren que les eines digitals són una bona alternativa durant el confinament, però que no són tan efectives com les classes presencials. Els dubtes sobre com ha de finalitzar el curs genera angoixa a docents i estudiants, alguns dels quals es troben en situació d'inferioritat perquè no tenen ordinador o connexió. Zoom, Skype, Moodle o WhatsApp són algunes de les aplicacions que utilitzen per fer classes virtuals i enllestir el temari del curs.

selectivitat PAU - ACN
Roberto Fernández, professor de física i química al Col·legi Teresianes de Tarragona, es mostra "gratament sorprès" amb la facilitat que els alumnes s'han adaptat a la nova realitat. En aquest centre van prendre decisions molt ràpidament i la primera setmana de confinament ja van fer sessions virtuals i van planificar les tasques que havien de fer els alumnes. 

Per Fernández el grau d'adequació ha estat molt satisfactori i creu que els joves assimilen els continguts d'una manera semblant a com ho feien a l'aula. Una de les seves alumnes, Helena Pineda, hi està d'acord: "Per com ens ho expliquen, no noto molta diferència entre el sistema online i presencial". 

Per Marina Virgili, alumna de l'institut Pons d'Icart, també de Tarragona, els nervis han anat decreixent els darrers dies, a mesura que ha vist que bona part del temari ja el tenien pràcticament enllestit, especialment el de llengües. Virgili estudia el batxillerat científic, i les matèries específiques la tenen més capficada. 

ACN SELECTIVITAT PAU

Més comunicació

La comunicació entre docents i estudiants ha canviat. Per Fernández fins i tot "és més fluïda ara que abans". "Fem una mica de professors les 24 hores perquè responem dubtes per mail", especifica. La visió la comparteix en certa manera Joan Farré, tutor d'una classe de segon de batxillerat de l'Escola Joan XXIII, al barri tarragoní de Bonavista. "La primera setmana teníem missatges d'inquietud, també per part dels pares. 

Farré no és tan positiu com Fernández a l'hora de valorar l'assimilació dels continguts. "Virtualitzar les classes no és fàcil i el que no podem fer és traslladar el que fèiem a l'aula a un entorn virtual. És quasi impossible i no seria efectiu", exposa, i afegeix que ni professors ni alumnes estaven preparats per una situació com aquesta. 

SELECTIVITAT PAU - ACN

Educació ha de fixar les dates de final de curs

En els últims dies abans de Setmana Santa en aquest centre van optar per repassar continguts i amb la represa del curs ja estan acabant el temari que tenien previst. Tot i això, tots els centres demanen al Departament d'Educació que defineixi com s'ha d'acabar el curs ordinari.

Si bé la selectivitat es farà entre el 7 i el 9 de juliol, el curs de segon de batxillerat està previst que s'acabi el 6 de maig. Després ve el període d'avaluacions i recuperacions, i el 18 de maig els centres han d'entregar la llista dels alumnes que han superat el curs i que decideixen presentar-se a la selectivitat. 

L'altra qüestió que el Departament ha de concretar és com seran les avaluacions. D'una banda, les de batxillerat, ja que els exàmens tradicionals amb els alumnes a les aules no seran possibles. I de l'altra, la selectivitat. Pel que comenten els docents, la Prova d'Accés a la Universitat (PAU) d'enguany tindrà variacions, però encara no s'han concretat. 

Alumnes amb bretxa digital

Els que encara tenen més dificultats per preparar les PAU són els joves que o bé no tenen ordinador a casa o no disposen de connexió a internet. Si habitualment això ja és un problema a l'hora de fer treballs i estudiar, en temps de confinament poder seguir el ritme del curs és una epopeia. Aquí els centres també demanen respostes a Educació, encara que la predisposició per ajudar-los és total.

Els que tenen únicament un telèfon mòbil sí que poden accedir als continguts que dona el professorat però "és complicat que puguin seguir una classe". Tampoc ho tenen fàcil els joves que només tenen un ordinador a casa i l'han de compartir amb els pares o amb altres germans. "Estan en inferioritat respecte els altres companys", sentencia Farré.

Tot plegat ha obligat a professors i alumnes a fer un sobreesforç per acabar el curs.